6 maja 2002
PODSUMOWANIE DOTYCZĄCE REALIZACJI BUDŻETU
GMINY OBORNIKI ŚLĄSKIE
Na XXXV sesji Rady Miejskiej w dniu 19 kwietnia 2002 roku Rada przyjęła sprawozdanie
z wykonania budżetu za rok 2001 i udzieliła Zarządowi absolutorium. Pozytywną opinię
o sprawozdaniu finansowym wyraziła Regionalna Izba Obrachunkowa oraz Komisja Rewizyjna,
która też złożyła wniosek o udzielenie absolutoriom Zarządowi. Wynik głosowania: 19
głosów za, 1 przeciw przy 3 wstrzymujących się. Po głosowaniu burmistrz Jerzy
Wiśniewski podziękował radnym za zaufanie.
Na łamach gazety przedstawiamy obszerne fragmenty ze sprawozdania finansowego.
Ogólne podsumowanie
Sprawozdanie finansowe - mówi burmistrz Jerzy Wiśniewski - i wszystkie dokumenty
z nim związane liczą kilkadziesiąt stron. Chciałbym przedstawić najważniejsze
kwestie, dotyczące naszej ubiegłorocznej gospodarki finansowej i inwestycyjnej. Te, o
których często rozmawialiśmy na posiedzeniach Zarządu i te, które były przedmiotem
debat na posiedzeniach Komisji Rady i samej Rady Miejskiej.
Przygotowując plan budżetu na rok 2001 i przedstawiając go Radzie Miejskiej, Zarząd
Miejski dokonał analizy aktualnego stanu finansów gminnych, analizy prognoz finansowych
i dokonał wyboru takich zadań, które miały najistotniejsze znaczenie dla samorządowej
wspólnoty Gminy Oborniki Śl.-zgodnie z kierunkami polityki finansowej wyznaczonymi przez
Radę Miejską.
Zarząd Miejski dokonał wielu trudnych wyborów, aby wyselekcjonować te inwestycje,
które są ważne dla ogółu społeczeństwa ( takie jak: inwestycje oświatowe i drogowe
czy wodociąg ) i znaleźć dla nich źródła finansowania oraz podjął takie zadania,
które ze względów społecznych mają istotne znaczenie dla lokalnej wspólnoty (jak:
remonty, naprawy, a także dalsza budowa chodników i dróg ).
W przyjętym Uchwałą Rady Miejskiej budżecie zakres finansowy wszystkich zadań
dostosowano do planowanych w 2001 roku dochodów. Zarząd miał świadomość, że z uwagi
na brak środków wiele zadań zgłaszanych przez lokalną społeczność nie mogło być
zrealizowanych w 2001 roku. Podjęto jednak działania aby pozyskać środki
pozabudżetowe i w ten sposób zapewnić częściową ich realizację. Środki te
zwiększyły budżet gminy.
Zwiększenie budżetu było możliwe dzięki intensyfikacji działań w kierunku
pozyskania dodatkowych źródeł finansowania inwestycji gminnych poprzez złożenie
projektów i wniosków. Jednak zdobycie funduszy zewnętrznych było utrudnione ze
względu na wdrażanie reform ustrojowych oraz kończące się dotacje na usuwanie
skutków powodzi.
Te środki, które pozyskano przeznaczono na poprawę infrastruktury technicznej gminy
oraz inwestycje oświatowe.Podsumowując realizację budżetu gminy należy dodać, że na
realizację zadań zleconych Gminie nie otrzymaliśmy wszystkich środków, pomimo
uzyskania pisemnego potwierdzenia przyznania ich. Mniejsze, niż zakładano środki
otrzymano na zadania, które dotyczyły obowiązku wypłaty dodatków mieszkaniowych, a
także na zadania z zakresu administracji rzadowej.
Ocena realizacji budżetu powinna być dokonywana w kontekście ogólnej sytuacji
finansowej w gospodarce polskiej. Wzrost bezrobocia oraz złe wyniki w działalności
gospodarczej także w naszej gminie, spowodowały zmniejszenie dochodów przekazywanych
gminie przez Urzędy Skarbowe. Również zła sytuacja w rolnictwie i wynikające z tego
zubożenie społeczeństwa wpłynęły na znaczące zmniejszenie dochodów własnych gminy
- w tym podatków, pomimo nasilenia działań windykacyjnych.
Mniejsze wpływy w dochodach spowodowały, że gmina realizowała pierwszoplanowe
wydatki bieżące gminy a w drugiej kolejności wydatki inwestycyjne. Jednakże
rozpoczęte procedury przetargowe, podpisane umowy z wykonawcami i rozpoczęte i
kontynuowane prace inwestycyjne obligowały gminę do ich zakończenia. I choć
zmniejszono niektóre zadania inwestycyjne to brak środków finansowych spowodował
daleko posunięte oszczędności i powstanie zobowiązań gminy.
Trochę cyfr:
Plan dochodów na 2001 rok: 21.014.659,-
Zwiększenie dochodów w trakcie roku: 862.470,-
Plan po zwiększeniu: 21.887.130,-
Realizacja: 20.067.196,- co daje 91,73% wykonania
Brak: 1.820 tys. zł - 8,27%
W tym:
Brak dochodów przekazanych przez Urzędy Skarbowe: 1.268 tys. zł - 5,79% (głównie
opłaty skarbowe i udział w podatkach od osób fizycznych)
Brak dochodów własnych: 552 tys. zł - 2,5% (głównie z podatków od nieruchomości)
Mogliśmy w ubiegłym roku wziąć kredyt w kwocie 650 tysięcy złotych. Mieliśmy
takie przyzwolenie Rady. Nie chcąc jednak gminy zbyt obciążać, nie skorzystaliśmy z
tej możliwości, mając nadzieję, że starczy nam pieniędzy budżetowych. Sytuacja się
na nas trochę zemściła i nie zdążyliśmy zapłacić wszystkich faktur przed końcem
roku. Ok. 285 tysięcy złotych zostało uregulowane z początkiem 2002 roku - w całości
i bez odsetek za nieterminowa zapłatę, za co jestem firmom bardzo wdzięczny.
Zadłużenie zostało pokryte ze środków pozabudżetowych i własnych. Dodatkowo,
decyzją Ministra Finansów z dnia 9 kwietnia 2002 roku została nam zwiększona subwencja
ogólna na rok 2002 o kwotę 218 tysięcy złotych, między innymi na spłatę
zobowiązań z 2001 roku.
Dochody własne
Ważną część dochodów własnych stanowią wpływy ze sprzedaży mienia. Te zadania
realizuje Wydział Architektury i Geodezji.
Plan według projektu z początku roku 2001: 1.970.000,-
Wykonanie: 1.949.373,- co stanowi 98,95%
W świetle tego, co mówiłem w części ogólnej i w sytuacji, jaką wszyscy obserwujemy
- zachwiania koniunktury na rynku nieruchomości - myślę że jest to wynik więcej niż
zadowalający. Z tego wynika jeszcze jedna ważna dla nas informacja: jako gmina jesteśmy
cały czas atrakcyjni dla inwestorów chcących wybudować swój dom..
Środki pozabudżetowe
Jest je naprawdę coraz trudniej pozyskać, ale wspólnie z naszymi pracownikami
zdobyliśmy łącznie 1.565.702,- złote. W rozbiciu na zadania wygląda to następująco:
- Dofinansowanie zadania pod nazwą "Droga transportu rolnego Ciecholowice-Oborniki:
96.949,-
- Zimowe utrzymanie dróg (środki Starostwa): 28.050,-
- Utrzymanie dróg (środki DZDW): 12.068,-
- Budowa chodnika ul. Wyszyńskiego (środki Starostwa): 37.000,-
- Oświetlenie uliczne - energia (refundacja kosztów z U. woj.): 239.435,-
- Oświetlenie uliczne - nowe punkty (środki U. woj.): 25.000,-
- Dotacja z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na budowę kanalizacji w
Golędzinowie: 295.000,-
- Pożyczka jw. 295.000,0
- Środki na budowę sali gimnastycznej przy SP w Urazie:
- Urząd Kultury Fizycznej: 100.000,-
- Urząd Wojewódzki: 150.000,-
- Kancelaria Rady Ministrów: 287.200,-
W tym miejscu należy powiedzieć również o pieniądzach zainwestowanych w naszej
gminie poprzez realizację inwestycji prowadzonych wspólnie z Dolnośląskim Zarządem
dróg Wojewódzkich.
- Budowa RONDA i chodnika ulicy Dworcowej - wartość robót: 970.000,-
- Budowa zatoki autobusowej, przebudowa skrzyżowania, budowa chodnika w Osolinie -
wartość robót: 227.803,-
- Budowa chodnika i odwodnienia drogowego w Rościsławicach - wartość robót: 225.000,-
Chcę jeszcze nadmienić o pieniądzach zainwestowanych w gminie przez Telekomunikację
Polską SA (ostatnia inwestycja - modernizacja i rozbudowa sieci). Firma zainwestowała
2,5 mln złotych.
Natomiast majątek komunalny gminy zwiększył się o kwotę ok. 800.000,- złotych.
Jest to wartość nieruchomości - przychodnia w Pegowie, budynek byłej przychodni
p/gruźliczej przy ul. Skłodowskiej i budynek na rogu Górnej i Trzebnickiej -
przekazanych nam nieospłatnie przez samorząd województwa.
Łączna kwota środków pozabudżetowych, pozyskanych i zainwestowanych w naszej
gminie w 2001 roku - ponad 6 mln złotych - to, jak na "dziurę" budżetową
państwa i ograniczone możliwości pozyskiwania pieniędzy z zewnątrz, jest bardzo
dobrym wynikiem, lokującym nas w czołówce gmin.
Inwestycje
Poniżej przedstawiam szczegółowy wykaz gminnych inwestycji wzorowo prowadzonych
przez nasz Wydział Inwestycyjno-Techniczny. Ważnym i dużym zadaniem jest oświatowa
inwestycja - rozbudowa gimnazjum, ale równie ważne są też drogi i chodniki. Te prace
mają priorytetowe znaczenie, bowiem trudno wyobrazić sobie rozwój gminy bez sprawnej
infrastruktury drogowej.
Wykaz zrealizowanych
inwestycji i robót związanych z bieżącym utrzymaniem dróg w 2001r. |
Lp. |
Nazwa zadania |
Planowana wartość zadania
[zł] |
Wartość [wykonanie] [zł] |
|
|
1 |
Remont pomieszczeń biurowych i wymiana okien w
budynkach Urzędu Gminy |
60 000,00 |
39 236,00 |
2 |
Komputeryzacja Urzędu Gminy |
39 500,00 |
26 000,00 |
3 |
Remiza OSP Uraz - budowa podjazdu |
30 000,00 |
22 000,00 |
4 |
Budowa sali gimnastycznej przy SP w Urazie |
1 100 000,00 |
1 050 000,00 |
5 |
Remont dachu w SP Osolin |
90 000,00 |
84 698,00 |
6 |
Remont sali gimnastycznej w SP Pęgów |
90 000,00 |
90 000,00 |
7 |
Rozbudowa i modernizacja gimnazjum w
Obornikach Śląskich |
1 850 000,00 |
1 365 502,00 |
8 |
Remont kotłowni przedszkola przy ul.
Sikorskiego |
25 000,00 |
23 000,00 |
9 |
Wodociąg Piekary - Przecławice - projekt |
100 000,00 |
23 251,00 |
10 |
Kanalizacja Siemianice-Kuraszków - projekt |
100 000,00 |
101 745,00 |
11 |
Remont budynku OOK |
50 000,00 |
47 000,00 |
12 |
Modernizacja boiska przy ul. Wolności |
30 000,00 |
23 000,00 |
13 |
Inwestycje OSiR Oborniki Śl. (basen,
sanitariaty w hali sportowej) |
100 000,00 |
60 800,00 |
14 |
Budowa ronda i fragmentu chodnika w ul.
Dworcowej w Obornikach Śl. |
100 000,00 |
108 471,00 |
15 |
Budowa parkingu w Osolinie |
50 000,00 |
56 555,00 |
16 |
Chodnik ul.Wyszyńskiego i ul. Siemianicka |
115 000,00 |
116 490,00 |
17 |
Budowa jezdni i chodnika w ul. Pięknej w
Obornikach Śl. |
100 000,00 |
128 067,00 |
18 |
Budowa jezdni w ul. Polnej w Obornikach Śl. |
300 000,00 |
140 638,00 |
19 |
Budowa jezdni, chodnika i parkingu w ul.
Wolności w Obornikach Śl. |
250 000,00 |
107 000,00 |
20 |
Budowa chodnika w ul. Sikorskiego w Obornikach
Śl. (część) |
20 000,00 |
13 972,00 |
21 |
Budowa jezdni w ul. Słowackiego (do
Ciecholowic) zadanie z Urzędem Marszałkowskim ETAP I |
96 949,00 |
275 261,00 |
22 |
Budowa jezdni w ul. Witosa w Obornikach Śl. |
200 000,00 |
173 165,00 |
23 |
Budowa jezdni i chodnika w ul. Wypoczynkowej w
Osolinie |
250 000,00 |
208 260,00 |
24 |
Budowa oświetlenia drogowego w Kowalach,
Kotowicach, Paniowicach, Wilczynie, Kuraszkowie |
45 000,00 |
53 250,00 |
25 |
Zakup materiałów i wyposażenia drogowego |
13 000,00 |
12 317,00 |
26 |
Zakup usług remontowych - drogi |
419 000,00 |
407 319,00 |
27 |
Zakup usług pozostałych - zimowe utrzymanie
dróg, ścinka poboczy, koszenie i odkrzaczanie, bieżące naprawy oznakowania poziomego i
pionowego |
286 468,00 |
262 894,00 |
28 |
Świetlice wiejskie. Wykonano remont
świetlicy w Osoli, wymianę drzwi wejściowych w świetlicy w Paniowicach, wymianę okien
w świetlicy w Kuraszkowie, oraz remont sceny i podłogi w świetlicy w Lubnowie. |
20 000,00 |
19 354,00 |
Ad poz. 26 |
|
|
|
Zakup progów zwalniających w
ilości 4 komplety do zamontowania w Obornikach Śl. w ul. Sikorskiego, ul. II Armii WP,
znaków drogowych w celu oznakowania progów zwalniających i na wymianę w innych
miejscach według potrzeb, zakup metalowych słupków na znaki drogowe - wartość zakupu:
12 317 zł |
Ad poz. 27 |
|
|
|
Remont nawierzchni dróg gminnych
asfaltowych w mieście Oborniki Śląskie i na terenach wiejskich metodą na masę
asfaltową i emulsją z grysami, koszt remontu nawierzchni 99 000 zł. |
|
Remont nawierzchni dróg
gruntowych za pomocą wbudowania tłucznia i klińca w mieście Oborniki Śląskie ul.
Fredry, ul. Łąkowa, ul. Chrobrego i inne oraz na terenach wiejskich: Lubnów, Wilczyn,
Morzęcin Mały, Morzęcin Wielki, Kuraszków, Kowale, - 38 000 zł |
|
Czyszczenie rowów z namułu na
terenie gminy w miejscowościach: Rościsławice ul. Polna ul. Główna, Osolin, jary,
Pęgów, Ciecholowice - 53 000 zł |
|
Remont wpustów i budowa nowych
wpustów ulicznych, w Pęgowie w ul.Dworcowej odwodnienie, ul.Poprzecznej przyłączenie
odwodnienia od ul.Kasztanowej do ul.Poprzecznej, Oborniki Śl. w ul.Ciecholowickiej budowa
wpustów ulicznych, remont przepustu i uzupełnienie zarurowania rowu - 26 000 zł |
|
Czyszczenie wpustów ulicznych w
mieście i gminie w Osoli wykonano według potrzeb na łączną kwotę - 18 000 zł |
|
Remont mostków i przepustów
budowa nowych przepustów : w Rościsławicach, Pęgowie, Siemianicach, Osolinie,
-wykonano według potrzeb na kwotę - 94 000 zł |
|
Remont wiat przystankowych,
wymiana wiat, utwardzenie nawierzchni przy wiatach w miejscowości: Lubnów, Przecławice,
Zajączków, Raków, Osolin, Oborniki Śl. ul.Trzebnicka na łączną kwotę 33 000 zł. |
|
Ułożenie masy asfaltowych na
istniejących drogach o nawierzchni tłuczniowej w miejscowościach: Kotowice, Pęgów
ul.Polna, ul.Kościelna, Oborniki Śląskie: Ul.Konopnickiej, ul.Zygmunta Augusta na
łączna kwotę 46 319 zł |
Ad poz. 28 |
|
|
|
Zimowe utrzymanie dróg
realizowano według potrzeb wynikających z warunków pogodowych, czyli odśnieżanie i
uszorstnianie jezdni przy oblodzeniach i opadach śniegu na drogach gminnych i powiatowych
w mieście Oborniki Śląskie oraz sporadycznie poza terenem miejskim w sytuacji
szczególnie niebezpiecznych - łączna wartość - 43 000 zł |
|
Ścinka poboczy na terenie gminy
Oborniki Śląskie realizowano według potrzeb: Jary, Pęgów, Rościsławice, Osolin,
Siemianice, Oborniki Śl. ul.Sikorskiego, Raków na łączną wartość 93 000 zł |
|
Oznakowanie pionowe i oznakowanie
poziome dróg - wykonywano bieżące naprawy i wymianę znaków uzupełnianie oznakowania
według potrzeb o nowe znaki oraz zamontowanie progów zwalniających, na łączną kwotę
24 000 zł |
|
Koszenie i odkrzaczanie poboczy
dróg i rowów w pasie drogi wykonano na terenie miasta kilkakrotne i gminy: Morzęcin
Wielki-Kokotów, Pęgów ul.Poprzeczna, Zajączków, na łączna kwotę - 102 894 zł. |
Wnioski końcowe i wytyczne do planowania budżetu gminy w latach
następnych.
Odnosząc się do przedstawionej analizy realizacji budżetu za rok 2001 Zarząd
Miejski proponuje:
1. Kontynuację budżetu zadaniowego, zgodnego z celami
zawartymi w strategii rozwoju oraz Wieloletnim Planem Inwestycyjnym a także podjęcie
działań zmierzających do realizacji zadań strategicznych dotyczących polityki
osiedleńczej.
2. Opracowanie harmonogramu realizacji inwestycji dostosowanych do realnych wpływów
dochodów gminnych.
3. Uregulowanie w I kwartale 2002 r. zobowiązań gminy ze środków uzyskanych w
wyniku dalszej racjonalizacji wydatków, oszczędności i zwiększonej windykacji.
4. Zwiększenie intensywności poszukiwań pozabudżetowych środków, które należy
przeznaczyć na rozwój infrastruktury technicznej gminy.
5. Wspieranie organizacji pozarządowych, które w swoim działaniu będą wpływały
na lepszą realizację zadań własnych gminy - tych o charakterze infrastrukturalnym
(inwestycje) i ogólnospołecznym ( kultura, sport, turystyka i polityka społeczna itp.).
6. Nadal wspólnie z innymi gminami - w ramach związków międzygminnych i
stowarzyszeń - uczestniczyć w realizacji zadań regionalnych finansowanych ze środków
rządowych i funduszy przedakcesyjnych.
7. Dalsze poszukiwanie środków na zadania związane z ochroną środowiska a także
na segregację odpadów, utrzymanie zieleni w gminie, poprawę estetyki i wizerunku gminy
i edukację.
8. Konsekwentną politykę windykacji podatków, zwiększenie kontroli i weryfikacji
deklaracji podatkowych.
9. Racjonalizację wydatków poprzez efektywne zarządzanie w jednostkach
organizacyjnych gminy.
10. Ze względu na wprowadzoną reformę i przyjęte w strategii rozwoju oświaty na
lata wnioski - realizować przyjęte inwestycje oświatowe.
11.Dalszą, konsekwentną realizację polityki budowy i remontów dróg oraz poprawy
infrastruktury technicznej w gminie, takiej jak wodociągi i kanalizacja.
12.Kontynuację działań w kierunku likwidacji bezrobocia, patologii społecznych oraz
przeciwdziałania przemocy a także pomocy społecznej i poprawy bezpieczeństwa
mieszkańców gminy.
Na zakończenie należy stwierdzić, że zrealizowany budżet w zakewsie inwestycji
komunalnych - tak w mieście, jak i na wsi - w małym stopniu likwiduje wieloletnie
zapóźnienia gminy, szczególnie w zakresie infrastrutrury dotyczącej dróg i chodników
oraz pozostałej infrastruktury technicznej. Jednocześnie, pozyskane środki zewnętrzne
i środki własne na inwestycje - razem ponad 10 mln złotych w 2001 roku - pozwalaja
optymistycznie patrzeć w przyszłość i mieć nadzieję, że przy takiej intensywnej i
agresywnej polityce inwestycyjnej odrobimy szybciej zaległości i zbliżymy się do
poziomu krajów Unii Europejskiej.
Za okazaną pomoc i determinację w realizacji trudnego budżetu gminy 2001 składam
serdeczne podziękowanie Zarzadowi Gminy, Radnym, Współpracownikom z Urzędu oraz
Organizacjom, Firmom i Urzędom, które nas wspierały w rrealizacji zadań.
Jerzy Wiśniewski
Burmistrz Obornik Śląskich |
Serwis prasowy nr 69
8 kwietnia 2002
|