8 kwietnia 2002
CZY JESTEŚMY GMINĄ TURYSTYCZNĄ?
Dolnośląska Organizacja Turystyczna , której gmina Oborniki Śląskie jest
członkiem - również założycielem, zorganizowała w Jeleniej Górze "II
Dolnośląską Debatę Turystyczną". Odbyła się ona 27 marca 2002 roku.
W debacie uczestniczyli przedstawiciele samorządów Dolnego Śląska, gestorzy bazy
noclegowej i turystycznej, podmioty gospodarcze związane z turystyką. Gminę Oborniki
Śląskie reprezentował wiceburmistrz Adam Stocki, który jest również prezesem
Stowarzyszenia Gmin Turystycznych Wzgórz Trzebnickich i Doliny Baryczy. Z ramienia
samorządu wojewódzkiego w debacie uczestniczył radny Sejmiku, Tytus Czartoryski. Debata
obejmowała następujące zagadnienia:
- orientacja marketingowa gminy turystycznej
- profil turysty niemieckiego;
- przyjazdy turystów na Dolny Śląsk w świetle badań DOT-u
- formy promocji - koszty, efekty i możliwości;
Zgromadzeni przedstawiciele przemysłu turystycznego debatowali w grupach dyskusyjnych,
prowadzonych w formie trzech paneli:
- gmina przyjazna turystom, marketing wewnątrz gminy;
- tworzenie optymalnej oferty na rynek niemiecki;
- metody i kierunki promocji Dolnego Śląska.
Ciekawe referaty prezentowali naukowcy i praktycy działający w turystyce. Całodniowe
obrady doprowadziły do sprecyzowania kilku ogólnych wniosków:
- samorządowcy są słabo zorientowani i zaangażowani w problematyce rozwoju
turystycznego swoich gmin. Brak jest współpracy samorządu z przemysłem turystycznym;
- w celu poprawy warunków rozwoju turystyki należy tworzyć lokalne organizacje
turystyczne /LOT/, składające się z samorządów i przedsięwzięć turystycznych;
- należy tworzyć nowoczesne materiały promocyjne - na rynku promocyjnym jest duży
chaos;
- gestorzy bazy turystycznej są zbyt mało elastyczni cenowo - dotyczy to noclegów i
wyżywienia. Ceny polskie są zbyt wysokie;
- należy pracować nad poprawą wizerunku gminy turystycznej, bezpieczeństwa i
komunikacji;
- należy poprawiać prawo w celu stworzenia lepszych warunków dla rozwoju turystyki
alternatywnej - np. agroturystyki. Obserwuje się tendencję do korzystania przez
turystów z prywatnych kontaktów /ok. 75%/ z pomijaniem biur turystycznych i innych
pośredników.
Debata wskazała jak wiele jeszcze mamy do zrobienia w "temacie turystyka". I
choć gmina Oborniki Śląskie jest dobrym przykładem zaangażowania się samorządu w
sprawy rozwoju turystyki, to jednak z teoretycznych kanonów rozwoju turystycznego,
przedstawionych przez prof. Andrzeja Rapacza z Akademii Ekonomicznej wynika, że jeszcze
przed nami długa droga, by stać się naprawdę gminą turystyczną.
SAD |