8 kwietnia 2002

CZY JESTEŚMY GMINĄ TURYSTYCZNĄ?

Dolnośląska Organizacja Turystyczna , której gmina Oborniki Śląskie jest członkiem - również założycielem, zorganizowała w Jeleniej Górze "II Dolnośląską Debatę Turystyczną". Odbyła się ona 27 marca 2002 roku.

W debacie uczestniczyli przedstawiciele samorządów Dolnego Śląska, gestorzy bazy noclegowej i turystycznej, podmioty gospodarcze związane z turystyką. Gminę Oborniki Śląskie reprezentował wiceburmistrz Adam Stocki, który jest również prezesem Stowarzyszenia Gmin Turystycznych Wzgórz Trzebnickich i Doliny Baryczy. Z ramienia samorządu wojewódzkiego w debacie uczestniczył radny Sejmiku, Tytus Czartoryski. Debata obejmowała następujące zagadnienia:

  • orientacja marketingowa gminy turystycznej
  • profil turysty niemieckiego;
  • przyjazdy turystów na Dolny Śląsk w świetle badań DOT-u
  • formy promocji - koszty, efekty i możliwości;

Zgromadzeni przedstawiciele przemysłu turystycznego debatowali w grupach dyskusyjnych, prowadzonych w formie trzech paneli:

  1. gmina przyjazna turystom, marketing wewnątrz gminy;
  2. tworzenie optymalnej oferty na rynek niemiecki;
  3. metody i kierunki promocji Dolnego Śląska.

Ciekawe referaty prezentowali naukowcy i praktycy działający w turystyce. Całodniowe obrady doprowadziły do sprecyzowania kilku ogólnych wniosków:

  • samorządowcy są słabo zorientowani i zaangażowani w problematyce rozwoju turystycznego swoich gmin. Brak jest współpracy samorządu z przemysłem turystycznym;
  • w celu poprawy warunków rozwoju turystyki należy tworzyć lokalne organizacje turystyczne /LOT/, składające się z samorządów i przedsięwzięć turystycznych;
  • należy tworzyć nowoczesne materiały promocyjne - na rynku promocyjnym jest duży chaos;
  • gestorzy bazy turystycznej są zbyt mało elastyczni cenowo - dotyczy to noclegów i wyżywienia. Ceny polskie są zbyt wysokie;
  • należy pracować nad poprawą wizerunku gminy turystycznej, bezpieczeństwa i komunikacji;
  • należy poprawiać prawo w celu stworzenia lepszych warunków dla rozwoju turystyki alternatywnej - np. agroturystyki. Obserwuje się tendencję do korzystania przez turystów z prywatnych kontaktów /ok. 75%/ z pomijaniem biur turystycznych i innych pośredników.

Debata wskazała jak wiele jeszcze mamy do zrobienia w "temacie turystyka". I choć gmina Oborniki Śląskie jest dobrym przykładem zaangażowania się samorządu w sprawy rozwoju turystyki, to jednak z teoretycznych kanonów rozwoju turystycznego, przedstawionych przez prof. Andrzeja Rapacza z Akademii Ekonomicznej wynika, że jeszcze przed nami długa droga, by stać się naprawdę gminą turystyczną.

SAD

Serwis prasowy nr 69
8 kwietnia 2002