8 kwietnia 2002
PODSTAWOWE SWOBODY UNIJNE A
PRAWO NABYWANIA NIERUCHOMOŚCI
Prawo wspólnotowe umożliwia obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej
nabywanie nieruchomości w innych państwach członkowskich na zasadzie równego
traktowania. Zasada ta ma jednocześnie fundamentalne znaczenie dla realizacji
podstawowych swobód, na jakich opiera się Unia Europejska.
Swoboda przepływu pracowników
Prawo do nabywania nieruchomości odnosi się do wszelkich praw i świadczeń, jakie
przyznawane są pracownikom krajowym (w państwie pobytu) w takich sprawach, jak choćby
własność mieszkań.
Swoboda prowadzenia działalności gospodarczej
Prawo wspólnotowe zakazuje dyskryminacji ze względu na przynależność państwową w
zakresie zakładania przedsiębiorstw i prowadzenia działalności gospodarczej. Nie wolno
stosować specyficznych reguł dotyczących wykonywania samej działalności ani
różnicować dostępu do ogólnych ułatwień, od których zależy efektywne wykonywanie
tej działalności.
Zgodnie z postanowieniami Traktatu o Wspólnocie Europejskiej oraz Ogólnego Programu
zniesienia ograniczeń w dziedzinie swobody przedsiębiorczości z 1961 roku, do istoty
swobody prowadzenia działalności gospodarczej należy prawo nabywania, korzystania i
dysponowania własnością nieruchomości (gruntu) na terytorium państwa, w którym
swoboda ta jest realizowana.
W celu prowadzenia działalności gospodarczej obywatele Unii mają prawo do nabywania
nieruchomości, w tym rolnych i leśnych, na terenie innych państw członkowskich.
Liczne dyrektywy Rady i Komisji Europejskiej dotyczą nabywania nieruchomości rolnych
i leśnych, związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Dyrektywa Rady z 2 kwietnia 1963 roku zezwala obywatelom jednego państwa
członkowskiego kupować grunty rolne na terenie innego państwa, jeżeli grunt leży
odłogiem od przynajmniej dwóch lat lub został opuszczony.
Dyrektywa Rady z 24 października 1967 roku rozciąga prawo nabywania nieruchomości na
zasadzie równouprawnienia z obywatelami państw Unii Europejskiej, podejmującymi
samodzielną działalność gospodarczą w leśnictwie i przemyśle drzewnym. Prawo to nie
może jednak prowadzić do naruszenia zasad Wspólnej Polityki Rolnej, wynikających ze
struktur społecznej rolnictwa oraz z różnic strukturalnych i przyrodniczych między
poszczególnymi regionami rolniczymi.
Swoboda świadczenia usług
Dostęp obywatela innego państwa Unii do własności nieruchomości jest
zagwarantowany w sposób właściwy, umożliwiający efektywne wykorzystanie tej
wolności. Ogólny program znoszenia ograniczeń w dziedzinie wolności świadczenia
usług zakazuje dyskryminacji w stosunku do cudzoziemców - obywateli Unii w zakresie
prawa nabywania, korzystania lub dysponowania nieruchomościami.
Swoboda przepływu kapitału
Unia Europejska zakazuje wszelkich ograniczeń swobodnego przepływu kapitału zarówno
między państwami członkowskimi, jak i w stosunku z państwami trzecimi. Oznacza to, że
wszelkie restrykcje kapitałowe powinny zostać zniesione. Przepływ kapitału jest
rozumiany szeroko, obejmuje między innymi inwestycje bezpośrednie, w tym zakup
nieruchomości, udziałów, akcji i obligacji.
21.03.2002 roku, Polska i Unia ostatecznie uzgodniły na sesji negocjacyjnej w
Brukseli zasady kontrolowanego dostępu podmiotów unijnych do ziemi rolniczej i leśnej w
Polsce przez pierwsze 12 lat po przystąpieniu kraju do UE.
Polska uzyskała dłuższe okresy ochronne w sprzedaży ziemi od innych kandydatów,
gdyż Unia uznała polską sytuację za "wyjątkową" i argumenty "ekonomiczne,
historyczne, prawne - niejasna struktura własności" .
Unia postawiła wiele warunków, takich jak "możliwie jak najszybsze" przed
przystąpieniem do Unii wprowadzenie do polskiego prawa "obiektywnych, stabilnych,
przejrzystych i publicznie dostępnych kryteriów wydawania zezwoleń na zakup
nieruchomości".
Unia wymogła na Polsce korzystniejsze warunki zakupu ziemi przez rolników
osobiście uprawiających ziemię w Polsce. Będą oni mogli nabyć dzierżawioną przez
siebie ziemię po siedmiu latach dzierżawy w województwach północnych i zachodnich i
po trzech latach w południowych i wschodnich.
Pod naciskiem Holandii Unia skłoniła Polskę do zagwarantowania, że unijni rolnicy,
którzy podpisywali umowy dzierżawne jako osoby prawne (spółki) będą mogli je
przekształcić w umowy zawierane przez nich jako osoby fizyczne z datą wstecz
(podpisania pierwszej umowy).
Piętnastka oczekuje od Polski doprecyzowania definicji rolnika osobiście
uprawiającego ziemię i zapewnienia, żeby przygotowywana ustawa o obrocie ziemią nie
dyskryminowała obywateli Unii ze względu na narodowość, obywatelstwo czy język (poza
wspomnianym wymogiem dzierżawy).
W większości państw członków Unii Europejskiej po przystąpieniu do Unii istniały
okresy przejściowe lub ograniczenia prawne w swobodnym obrocie nieruchomościami.
Obecnie, nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców w odbywa się bez dodatkowych
ograniczeń, czyli na takich samych zasadach jak obywatele danego kraju, w Belgii,
Finlandii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Luksemburgu, Niemczech, Portugalii, Wielkiej
Brytanii i Włoszech.
Austria, Dania, Grecja, Irlandia i Szwecja nadal stawiają dodatkowe warunki,
określone przez prawodawstwo danego kraju, jakie musi spełnić cudzoziemiec chcący
zakupić nieruchomość.
Austria
Nabywanie nieruchomości przez cudzoziemców w tym kraju regulują poszczególne landy.
Prawo Austrii na równi traktuje obywateli UE z własnymi, jednak do 31 grudnia 1999 roku
istniały ograniczenia w nabywaniu przez cudzoziemców mieszkań i domów na cele
rekreacyjne. W tym zakresie zgoda na nabycie uwarunkowana była co najmniej pięcioletnim
stałym pobytem w Austrii.
Jednak np. w Tyrolu cudzoziemiec - obywatel Unii Europejskiej musi przedstawić
odpowiednim władzom dokumenty poświadczające, że nieruchomość nabywana jest na
podstawie swobód zagwarantowanych przez regulacje prawne UE .
Cudzoziemcy, którzy nie są obywatelami Unii, muszą otrzymać zezwolenie właściwych
władz na nabycie nieruchomości, na budowę i uzyskanie służebności na gruntach
zabudowanych i nie zabudowanych.
Odmawiając wydania zezwolenia, odpowiednie władze powołują się najczęściej na
zagrożenie interesu lub bezpieczeństwa państwa. Inne kryteria to:
- zapewnienie takiego przeznaczenia gruntów, które gwarantuje należyte warunki
mieszkaniowe oraz prowadzenie działalności gospodarczej dla ludności miejscowej oraz
dla tych osób, które osiedlają się na stałe;
- zagwarantowanie pierwszeństwa polityce mieszkaniowej przed innymi formami użytkowania,
szczególnie przed użytkowaniem na cele rekreacyjne lub wyłącznie jako lokata
kapitałowa (przeciwdziałanie spekulacji gruntami);
- zachowanie możliwie dużego, społecznie akceptowalnego rozproszenia własności
gruntów, uwzględniającego wielkość obszaru landu (zapobieganie tworzeniu się
wielkich posiadłości ziemskich).
Nabywanie gruntów rolnych i leśnych jest uzależnione od określonych warunków,
które muszą spełniać również obywatele Austrii. Przede wszystkim nabycie gruntu nie
powinno kolidować z interesem publicznym, polegającym na zachowaniu i wzmocnieniu
silnego gospodarczo stanu chłopskiego i zdrowej gospodarki rolnej.
Kupujący musi zapewnić, że będzie osobiście prowadzić na nabytym gruncie
gospodarkę rolną i leśną.
Nabycie gruntu rolnego i leśnego na cele przemysłowe, tworzenie działek budowlanych
lub innej akceptowalnej społecznie działalności musi być zgodne z założeniami
polityki przestrzennej.
Zgody na nabycie gruntów rolnych i leśnych nie można otrzymać, jeśli;
- nabyta działka miałaby, bez właściwego uzasadnienia, utracić swoje rolne lub leśne
przeznaczenie;
- nie jest zapewnione na niej samodzielne, długoterminowe gospodarowanie, lub nabywający
nie ma wymaganych kwalifikacji zawodowych;
- zamierzona jest lokata kapitałowa o charakterze spekulacyjnym; nabywany grunt ma
stworzyć bądź powiększyć dużą posiadłość ziemską lub tereny przeznaczone do
polowań.
Dania
Ustawodawstwo duńskie jest dość restrykcyjne jedynie w kwestii tzw. letnich
rezydencji. Reguluje zarówno sprawy zakupu, jak i sposobu użytkowania.
Od 1986 roku nabycie takiej nieruchomości przez cudzoziemca, jest możliwe tylko
wówczas, gdy udowodni on "silny" związek z Danią, np. posiadanie w tym kraju
rodziny, systematyczne spędzanie tam urlopów, znajomość języka duńskiego itp.
Odpowiednie decyzje wydaje Minister Sprawiedliwości. Uzyskanie takiego zezwolenia nie
jest łatwe. Przy podejmowaniu decyzji Ministerstwo bierz pod uwagę wielkość
rezydencji, a samo wydanie zezwolenia jest bezpłatne.
Zezwolenie jest wymagane od wszystkich cudzoziemców nie posiadających stałego
miejsca zamieszkania w Danii, bez względu na to, czy są obywatelami Unii Europejskiej,
czy nie. Obywatele Unii korzystają jednak z pewnych udogodnień. Mogą oni uzyskać prawo
do stałego zamieszkania w Danii, jeśli zamierzają tam na stałe mieszkać, pracować,
świadczyć usługi lub prowadzić działalność gospodarczą. Do kupna stałej
rezydencji wystarczy wówczas tylko oświadczenie o zamiarze stałego zamieszkania w
Danii.
Zgodnie z duńskim prawem, letnie rezydencje nie powinny być miejscem stałego
zamieszkania. Chodzi o zachowanie wypoczynkowego charakteru obszarów, na których są one
najczęściej usytuowane. Przeniesienie się do letniej rezydencji wymaga zezwolenia
Ministra Ochrony Środowiska. Nie jest ono udzielane często. Spośród 200.000 letnich
rezydencji tylko w kilku tysiącach można mieszkać na stałe. Zezwolenie wydawane jest
tylko osobom nie pracującym i będącym właścicielami takich rezydencji od przynajmniej
8 lat.
Duńskie Ministerstwo Ochrony Środowiska wprowadziło zasadę, że letnie rezydencje
nie mogą służyć jedynie celom wynajmu, lecz muszą być użytkowane przez
właścicieli na własne cele związane z wypoczynkiem. Uzyskanie zezwolenia na wynajem
jest utrudnione. Powyższe ograniczenia są stosowane zarówno wobec obywateli duńskich,
jak i cudzoziemców będących właścicielami letnich rezydencji.
Całkowicie odrębne przepisy regulują kwestie zakupu gospodarstw rolnych.
Gospodarstwo można nabyć tylko wówczas, jeśli kupujący spełnia jasno określone
warunki, tzn. ma obywatelstwo państw członkowskiego Unii Europejskiej lub Europejskiego
Obszaru Gospodarczego, ma wykształcenie rolnicze, będzie stale mieszkał na terenie
gospodarstwa w ciągu 6 miesięcy po jego zakupie i będzie je osobiście prowadził. Nie
musi natomiast mieć duńskiego obywatelstwa.
Duńskie uregulowania dotyczące ograniczeń w zakresie nabywania letnich rezydencji,
są niezgodne ze swobodami w zakresie przepływu kapitału, osób i usług. Ich
obowiązywanie jest możliwe na podstawie specjalnego Protokołu do Traktatu (1992),
który mówi, że Dania może utrzymać istniejące ustawodawstwo dotyczące zakupu
dodatkowych domostw. Ten Protokół zadecydował, że Duńczycy zaakceptowali w referendum
decyzję rządu o przyjęciu Traktatu.
Grecja
W Grecji przez kilka lat istniały ograniczenia na nabywaniu nieruchomości przez
cudzoziemców położonych w regionach nadgranicznych. Obecnie obowiązujące ograniczenia
wynikają jedynie ze względów bezpieczeństwa kraju i dotyczą terenów ( także wysp)
położonych w strefie nadgranicznej. Jednak za zgodą ministra Obrony Narodowej
nieruchomości te mogą nabyć m. in. Cudzoziemcy pochodzenia greckiego oraz osoby
fizyczne z prawne z innych państw członkowskich UE. Muszą jednak złożyć
oświadczenie określające cel zakupu nieruchomości.
Ograniczenia dotyczą także nieruchomości, które mają znaczenie dla obrony
narodowej, kultury i historii Grecji. Natomiast nie dotyczą kraju pochodzenia lub
zamieszkania cudzoziemca.
Irlandia
W Irlandii nieruchomości miejskie mogą być nabywane przez każdego cudzoziemca
niezależnie od kraju jego pochodzenia. Jedynym warunkiem jest konieczność posiadania
prawa wjazdu do Irlandii. Ograniczenia występują natomiast przy sprzedaży gruntów
rolnych, lasów i zbiorników wodnych.
Bez zezwolenia grunty rolne mogą nabywać obywatele Irlandii, osoby fizyczne, które
przebywają w Irlandii od co najmniej 7 lat, oraz osoby fizyczne mające stałe miejsce
zamieszkania w jednym z państw Unii Europejskiej. Konieczne jest też przedstawienie
zaświadczenia z Ministerstwa Przemysłu i Handlu, że nabywana nieruchomość nie będzie
wykorzystywana do działalności innej niż rolnictwo.
Obywateli Irlandii i cudzoziemców obowiązuje limit 5 arów w przypadku nabywania
gruntów pod zabudowę mieszkalną.
Szwecja
Regulacje prawne w sprawach nabywania nieruchomości przez cudzoziemców są w Szwecji
dość rygorystyczne. Zezwolenie należy uzyskać przy nabywaniu nieruchomości
rekreacyjnych, gospodarstw rolnych i gruntów zabudowanych o statusie dzierżawy
wieczystej lub czasowej.
Zezwolenia wydawane są po sprawdzeniu, czy taka transakcja nie godzi w istotny interes
społeczny oraz czy nie dotyczy rejonu o szczególnie wysokim popycie na nieruchomości.
Uzyskanie zezwolenia nie jest wymagane, jeśli np. cudzoziemiec posiada domicyl, czyli
zameldowanie w Szwecji, zamieszkuje tam od pięciu lat albo pozostaje w związku
małżeńskim z osobą, od której nie wymaga się zezwolenia.
Ministerstwo rolnictwa RP opracowując projekt ustawy o obrocie ziemią w Polsce,
wzoruje się na rozwiązaniach obowiązujących w niektórych krajach Unii Europejskiej
np. cudzoziemiec, który będzie chciał nabyć ziemię musi posiadać kwalifikacje
rolnicze, stale przebywać na terytorium Polski od co najmniej 3 lat oraz zobowiązać
się do osobistego prowadzenia gospodarstwa. Projekt zakłada również ograniczenia w
zakresie obszaru jakie będzie mogło mieć gospodarstwo, zaproponowano obszar minimalny
oraz maksymalny, który nie będzie on mógł przekraczać 100, 200 lub 300 ha w
zależności od województwa.
Informacja przygotowana przez Marylę Burzyńską
Źródło: informatory Centrum Informacji Europejskiej,
www.euro.pap.com.pl
|