27 sierpnia 2002

PLANY EDUKACYJNE I ZAWODOWE UCZNIÓW LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. KAROLA HOLTEIA W OBORNIKACH ŚLĄSKICH

W dniu 23.05.2002 w Liceum Ogólnokształcącym im. Karola Holteia w Obornikach Śl. wśród uczniów klas II i IV przeprowadzono badania ankietowe dotyczące planów zawodowych i edukacyjnych uczniów klas III i IV. Wzięło w niej udział 70 uczniów klas III (w tym 59% kobiet i 41 % mężczyzn) oraz 21 osób z klas IV (w tym 71% kobiet i 29% mężczyzn). Mała liczba osób z klas IV wynikała z odbywających się w tym samym czasie egzaminów maturalnych.

Rodzice młodzieży w większości urodzili się na terenie Dolnego Śląska, w tym duża część w Trzebnicy i okolicach. W kilku przypadkach rodzice pochodzą z miast położonych we wschodniej części polski. Większość rodziców badanych uczniów jest w wieku 47-40 lat, ale zdarza ły się także osoby po 60. Struktura wykształcenia rodziców ankietowanych uczniów przedstawia się następująco:

  • klasy III: 36% wykształcenie wyższe, 53% średnie, 11% zawodowe
  • klasy IV: 35% wykształcenie wyższe, 45 % średnie, 20% zawodowe.

Większość badanych uczniów zdecydowana jest kontynuować naukę na wyższej uczelni, co jest typowe dla absolwentów szkół licealnych. W tym przypadku 86% trzecioklasistów i 99% czwartoklasistów deklaruje zamiar studiowania. Rzadziej, głownie w klasach trzecich, uczniowie planują naukę w szkole policealnej, studia w trybie zaocznym bądź wieczorowym oraz na uczelniach zagranicznych.

Większość uczniów objętych ankietą wybrało uczelnie wrocławskie. O ich wyborze decyduje przede wszystkim ich bliskość, a co za tym idzie mniejszy koszt studiowania dzięki np. możliwości codziennych dojazdów na uczelnie z miejsca zamieszkania.

Z pośród wybieranych uczelni wyraźnie dominuje Uniwersytet Wrocławski. W klasach III wybrało go 36% ankietowanych, a w IV 33%. Pozostałe uczelnie wybierało od 5% - 15% ankietowanych. Politechnikę Wrocławską i AWF Wrocław częściej wybierali mężczyźni (60% i 71% w klasie III). Częstszy wybór politechniki przez mężczyzn spowodowany jest przez obecność na tej uczelni kierunków ścisłych. Z kolei Akademię Ekonomiczną i Akademię Medyczną wybierały głównie kobiety.

W klasach III aż 18% badanych uczniów chciałoby kontynuować naukę na uczelniach zagranicznych, w IV nie było już takich osób. Wytłumaczyć to można tym, iż uczniowie klas III bardziej marzą o nauce w zagranicznych szkołach, podczas gdy uczniowie klas IV stanęli już przed ponurą rzeczywistością (głównie brak środków finansowych, czasem niewystarczająco biegła znajomość języka). Najczęściej podawanym krajem studiowania, prócz ojczystego, były Niemcy i USA. Z pośród uczelni polskich wybierane były również takie uniwersytety jak: Warszawski, Poznański, Opolski i Gdański.

Najczęściej wybierane kierunki studiów należały do nauk społecznych - w tym politologia, stosunki międzynarodowe, psychologia i pedagogika. Obok nich dużym zainteresowaniem cieszyły się nauki humanistyczne, przyrodnicze oraz ścisłe i techniczne. W klasach trzecich spory odsetek osób (19%) nie zdecydowało o wyborze kierunku studiów. Czwartoklasiści preferowali kierunki przyrodnicze, techniczne i medyczne. Kierunki przyrodnicze i medyczne częściej wybierały kobiety, z kolei mężczyźni zwykle woleli nauki ścisłe i techniczne (informatyka, matematyka, mechanika, architektura). Z pośród innych nauk wybierano kierunki artystyczne, ekonomiczne i prawno-administracyjne.

Do najczęściej wybieranych zawodów wśród klas trzecich należały następujące: nauczyciel, informatyk, lekarz, polityk, rehabilitant. Wybory te są odbiciem preferowanych kierunków studiów. Zarówno w klasach III, jak i IV spora grupa osób nie zdecydowała jeszcze o swojej karierze zawodowej (odpowiednio 33% i 28%).

Uczniowie klas III uczą się w szkole obowiązkowo dwóch języków obcych tj. angielskiego i niemieckiego. W klasach IV uczniowie mogli wybierać jeden, drugi lub oba języki fakultatywnie. Duży odsetek uczniów uczy się języków obcych dodatkowo poza szkołą na kursach językowych, bądź indywidualnie. W klasach III - 46%, zaś w IV - 33% ankietowanych. Największym zainteresowaniem cieszą się język angielski. Wybiera go w klasach III 67% osób uczących się języków poza szkołą, zaś w klasach IV - 71%, język niemiecki - 20% i 14%, pozostałe to francuski, włoski, rosyjski. 46% ankietowanych uczniów klas trzecich twierdzi, że zna dobrze w mowie i piśmie przynajmniej jeden język obcy. W 87% jest to j. angielski, a następnie j. niemiecki - 13%. W klasach czwartych 71% uczniów uważa, że dobrze zna przynajmniej jeden język obcy. Dominuje język angielski 70%, język niemiecki 20%, język rosyjski 10%.

Z pośród języków, które badani uczniowie chcieli by znać, na pierwszym miejscu plasuję się język angielski 57% w klasie III i 42% w klasie IV. W trzecich klasach taka sama ilość badanych chciałaby znać język hiszpański. Na kolejnych pozycjach znajdują się język niemiecki, francuski i włoski. Część osób chciałaby znać język rosyjski, japoński, łacinę i język czeski.

Badania przeprowadzono w ramach praktyk studenckich II roku geografii na Uniwersytecie Wrocławskim.

Dane opracowali: Agnieszka Suchomska, Łukasz Gawlas, Przemysław Korczyński i Tomek Nasiółkowski.

Serwis prasowy nr 72
30 sierpnia 2002