27 sierpnia 2002
PLANY EDUKACYJNE I ZAWODOWE UCZNIÓW LICEUM
OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. KAROLA HOLTEIA W OBORNIKACH ŚLĄSKICH
W dniu 23.05.2002 w Liceum Ogólnokształcącym im. Karola Holteia w Obornikach Śl.
wśród uczniów klas II i IV przeprowadzono badania ankietowe dotyczące planów
zawodowych i edukacyjnych uczniów klas III i IV. Wzięło w niej udział 70 uczniów klas
III (w tym 59% kobiet i 41 % mężczyzn) oraz 21 osób z klas IV (w tym 71% kobiet i 29%
mężczyzn). Mała liczba osób z klas IV wynikała z odbywających się w tym samym
czasie egzaminów maturalnych.
Rodzice młodzieży w większości urodzili się na terenie Dolnego Śląska, w tym
duża część w Trzebnicy i okolicach. W kilku przypadkach rodzice pochodzą z miast
położonych we wschodniej części polski. Większość rodziców badanych uczniów jest
w wieku 47-40 lat, ale zdarza ły się także osoby po 60. Struktura wykształcenia
rodziców ankietowanych uczniów przedstawia się następująco:
- klasy III: 36% wykształcenie wyższe, 53% średnie, 11% zawodowe
- klasy IV: 35% wykształcenie wyższe, 45 % średnie, 20% zawodowe.
Większość badanych uczniów zdecydowana jest kontynuować naukę na wyższej
uczelni, co jest typowe dla absolwentów szkół licealnych. W tym przypadku 86%
trzecioklasistów i 99% czwartoklasistów deklaruje zamiar studiowania. Rzadziej, głownie
w klasach trzecich, uczniowie planują naukę w szkole policealnej, studia w trybie
zaocznym bądź wieczorowym oraz na uczelniach zagranicznych.
Większość uczniów objętych ankietą wybrało uczelnie wrocławskie. O ich wyborze
decyduje przede wszystkim ich bliskość, a co za tym idzie mniejszy koszt studiowania
dzięki np. możliwości codziennych dojazdów na uczelnie z miejsca zamieszkania.
Z pośród wybieranych uczelni wyraźnie dominuje Uniwersytet Wrocławski. W klasach
III wybrało go 36% ankietowanych, a w IV 33%. Pozostałe uczelnie wybierało od 5% -
15% ankietowanych. Politechnikę Wrocławską i AWF Wrocław częściej wybierali
mężczyźni (60% i 71% w klasie III). Częstszy wybór politechniki przez mężczyzn
spowodowany jest przez obecność na tej uczelni kierunków ścisłych. Z kolei Akademię
Ekonomiczną i Akademię Medyczną wybierały głównie kobiety.
W klasach III aż 18% badanych uczniów chciałoby kontynuować naukę na uczelniach
zagranicznych, w IV nie było już takich osób. Wytłumaczyć to można tym, iż
uczniowie klas III bardziej marzą o nauce w zagranicznych szkołach, podczas gdy
uczniowie klas IV stanęli już przed ponurą rzeczywistością (głównie brak środków
finansowych, czasem niewystarczająco biegła znajomość języka). Najczęściej
podawanym krajem studiowania, prócz ojczystego, były Niemcy i USA. Z pośród uczelni
polskich wybierane były również takie uniwersytety jak: Warszawski, Poznański, Opolski
i Gdański.
Najczęściej wybierane kierunki studiów należały do nauk społecznych - w tym
politologia, stosunki międzynarodowe, psychologia i pedagogika. Obok nich dużym
zainteresowaniem cieszyły się nauki humanistyczne, przyrodnicze oraz ścisłe i
techniczne. W klasach trzecich spory odsetek osób (19%) nie zdecydowało o wyborze
kierunku studiów. Czwartoklasiści preferowali kierunki przyrodnicze, techniczne i
medyczne. Kierunki przyrodnicze i medyczne częściej wybierały kobiety, z kolei
mężczyźni zwykle woleli nauki ścisłe i techniczne (informatyka, matematyka,
mechanika, architektura). Z pośród innych nauk wybierano kierunki artystyczne,
ekonomiczne i prawno-administracyjne.
Do najczęściej wybieranych zawodów wśród klas trzecich należały następujące:
nauczyciel, informatyk, lekarz, polityk, rehabilitant. Wybory te są odbiciem
preferowanych kierunków studiów. Zarówno w klasach III, jak i IV spora grupa osób nie
zdecydowała jeszcze o swojej karierze zawodowej (odpowiednio 33% i 28%).
Uczniowie klas III uczą się w szkole obowiązkowo dwóch języków obcych tj.
angielskiego i niemieckiego. W klasach IV uczniowie mogli wybierać jeden, drugi lub oba
języki fakultatywnie. Duży odsetek uczniów uczy się języków obcych dodatkowo poza
szkołą na kursach językowych, bądź indywidualnie. W klasach III - 46%, zaś w IV
- 33% ankietowanych. Największym zainteresowaniem cieszą się język angielski.
Wybiera go w klasach III 67% osób uczących się języków poza szkołą, zaś w klasach
IV - 71%, język niemiecki - 20% i 14%, pozostałe to francuski, włoski, rosyjski. 46%
ankietowanych uczniów klas trzecich twierdzi, że zna dobrze w mowie i piśmie
przynajmniej jeden język obcy. W 87% jest to j. angielski, a następnie j. niemiecki -
13%. W klasach czwartych 71% uczniów uważa, że dobrze zna przynajmniej jeden język
obcy. Dominuje język angielski 70%, język niemiecki 20%, język rosyjski 10%.
Z pośród języków, które badani uczniowie chcieli by znać, na pierwszym miejscu
plasuję się język angielski 57% w klasie III i 42% w klasie IV. W trzecich klasach taka
sama ilość badanych chciałaby znać język hiszpański. Na kolejnych pozycjach
znajdują się język niemiecki, francuski i włoski. Część osób chciałaby znać
język rosyjski, japoński, łacinę i język czeski.
Badania przeprowadzono w ramach praktyk studenckich II roku geografii na Uniwersytecie
Wrocławskim.
Dane opracowali: Agnieszka Suchomska, Łukasz Gawlas, Przemysław Korczyński i Tomek
Nasiółkowski. |