tytul.gif (13743 bytes)

XIX SESJA RADY MIEJSKIEJ

Głównym tematem XIX sesji Rady Miejskiej w dniu 27 kwietnia było przyjęcie sprawozdania z działalności finansowej gminy Oborniki Śląskie w roku 1999 i udzielenie Zarządowi Gminy absolutorium.

"PRZYCZYNY ODMOWY

Jakie mogą być przyczyny odmowy udzielenia zarządowi gminy absolutorium?

Do wyłącznej właściwości rady gminy należy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu.

Absolutorium dotyczy wykonania budżetu i nie odnosi się do całokształtu działalności zarządu.

Istnieje tylko jedna możliwa przyczyna nie udzielenia absolutorium,a mianowicie niewykonanie założonego w uchwale budżetowej planu finansowego.

W przypadku niewykonania budżetu w stopniu nie większym niż 5 % , nawet jeśli stało się to z winy zarządu, uznaje się, że budżet został wykonany. Niemożliwe jest przewidzenie wszystkich wpływów i wydatków budżetowych w tak dużym organizmie, jakim jest jednostka samorządu."

( z orzecznictwa NSA drukowanego w Rzeczpospolitej).

Absolutorium Zarządowi Gminy udziela Rada Miejska posiłkując się opinią Komisji Rewizyjnej i Regionalnej Izby Obrachunkowej.

Regionalna Izba Obrachunkowa w sentencji swojej uchwały nr V/51/2000z dn. 17.04.00 postanawia: "wydać pozytywną opinię o przedłożonym przez Zarząd Miasta i Gminy Oborniki Śląskie sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 1999 rok wraz z odrębnymi sprawozdania mi z wykonania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej przekazanych gminie.

Komisja Rewizyjna wydała negatywną opinię o wykonaniu budżetu za 1999r i postawiła wniosek o nie udzielenie absolutorium Zarządowi Gminy. Postawienie wniosku na sesji poprzedził artykuł w gazecie Nowa "Odwołanie Zarządu Obornik Śl.?", który nie stał się samospełniającą się przepowiednią i Rada Miejska udzieliła absolutorium Zarządowi Gminy zdecydowaną większością głosów: 15 głosów za udzieleniem absolutorium,1 głos przeciw udzieleniu absolutorium, przy 8 głosach wstrzymujących się.

Wniosek Komisji Rewizyjnej i odpowiedź Zarządu Gminy składaną na sesji przedsta- wiamy w pełnym brzmieniu:

Oborniki Śląskie, dnia 24 kwietnia 2000 r.
WNIOSEK
o nie udzielenie absolutorium

Na podstawie art.18a ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13 poz.74 ze zm.) Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich wnioskuje o nie udzie- lenie absolutorium Zarządowi Gminy Oborniki Śląskie za rok 1999.

UZASADNIENIE

Komisja Rewizyjna po przeanalizowaniu sprawozdania Zarządu z wykonania budżetu gminy za rok 1999 i porównaniu go z uchwa lonym budżetem, stwierdziła że:

  1. Nie wszystkie z ujętych w budżecie inwestycji zostały wykonane, a nawet rozpoczęte - dotyczy kanalizacji w Golędzinowie, zbiornika wody czystej w Lubnowie, zatoczki autobusowej w Osolinie. Powyższe zadania nie zostały wykonane, a brak jest informacji jakie były przyczyny nie wykonania tych inwestycji.
  2. Sprawozdanie jest niekompletne, gdyż brakuje szczegółowego zestawienia planów rzeczowo - finansowych przyjętych przez Radę Miejską z ich faktycznym wykonaniem, co uniemożliwia porównanie planu inwestycji z ich rzeczywistym wykonaniem, np. brak jest danych o kosztach komputeryzacji.
  3. Zarząd dokonał nieprawidłowych wydatków, i tak:

- w dziale 40 (rolnictwo) wydatkowano kwotę 2.952,01 zł na remonty fontann przy Domu Towarowym w Obornikach Śl., podczas gdy powinien być ten remont zrealizowany ze środków działu 70 (gospodarka komunalma);

- otrzymana dotacja celowa na dofinansowanie zadań bieżących zleconych, w wysokości 153 746 w dziale 70 rozdział 7262 par.88 na oświetlenie ulic, nie zos- tała wydatkowana zgodnie z przeznaczeniem. 76 335 zł wydatkowano na remont dróg, a 70 000 zł przeznaczono na dofinansowanie do eksploatacji budynków komunalnych.

Komisja Rewizyjna pragnie podkreślić, że uchwała budżetowa rady gminy (będąca źródłem prawa lokalnego ) zatwierdza granice przede wszystkim wydatków gminy, w sposób wiążący władzę wykonawczą (zarząd gminy). W ten sposób wyznaczone przez radę gminy granice liczbowe wydatków budżetowych stają się granicami prawnymi działalności zarządu. Za liczbami tychże wydatków budżetowych kryją się określone nakazy zrealizowania zadań ważnych dla społeczności gminy Oborniki Śl., których autorem jest rada gminy, a wykonawcą zarząd gminy. Przekroczenie granic wyznaczonych wydatków przez Zarząd gminy powinno pociągać za sobą skutki prawne z zakresu odpowiedzialności politycznej (nie udzielenie zarządowi gminy absolutorium, odwołanie zarządu gminy przez radę).

Mając powyższe na uwadze, Komisja Rewizyjna wnioskuje o nie udzielenie Zarządowi absolutorium za rok 1999.

Za Komisję Rewizyjną
Przewodniczący
Michał Raduchowski."

Odpowiedź

Przewodniczącego Zarządu Gminy składana na sesji w dniu 27 kwietnia 2000

"Pan Zdzisław Skorek
Przewodniczący Rady Miejskiej
w Obornikach Śląskich

W związku z pismem skierowanym do Przewodniczącego Zarządu dotyczącym udzielenia odpowiedzi na uwagi i zarzuty Komisji Rewizyjnej zawarte we Wniosku z dnia 24.04.2000 r. uprzejmie informuję , że w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej brali udział kierownicy poszczególnych wydziałów Urzędu Gminy, którzy w oparciu o przedstawione dokumenty udzielali szczegółowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania i wątpliwości członków Komisji Rewizyjnej , dotyczące realizacji budżetu gminy w 1999r. Jak wynika z treści wniosku, wyjaśnienia te nie zostały wzięte przez Komisję Rewizyjną pod uwagę.

Komisja Rewizyjna nie zwróciła się także do Przewodniczącego Zarządu o udzielenie jakichkolwiek wyjaśnień. We Wniosku Komisji Rewizyjnej brak adnotacji dotyczącej wyjaśnień kierowników wydziałów Urzędu Gminy. Wynika z tego,że wyjaśnień tych nikt nie udzielał - co nie jest zgodne z prawdą.

Odpowiadając na wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 24.04.2000 r. o nie udzielenie absolutorium Zarządowi Gminy Oborniki Śląskie przedstawiam poniżej szczegółowe wyjaśnienia w kolejności stawianych zarzutów:

Odpowiedź na zarzut 1:

W 1999 r. Urząd Gminy Oborniki Śląskie nie otrzymał /mimo złożonych wniosków/ dotacji na modernizację Stacji uzdatniania Wody w Borkowicach i budowę zbiornika wody w Lubnowie. Łączna kwota wnioskowanej dotacji założonej w budżecie gminy wynosiła 250.000 zł., otrzymano jedynie 50.000 zł. Dlatego też, prowadząc inwestycje wodociągowania ograniczono się zaledwie do środków budżetu gminy i w związku z tym zrezygnowano z budowy zbiornika wody w Lubnowie / brakujące 200.000 zł./

Nie wykorzystane środki finansowe dotyczące inwestycji przeznaczono na dokończenie inwestycji: budowa szkoły w Urazie. Natomiast budowa zbiornika wo- dy czystej przewidziana jest do realizacji w 2000 r.

Kanalizacja Golędzinów: zapisana w budżecie gminy kwota 100.000zł. była niewystarczająca na rozpoczęcie prac związanych z kanalizacją Golędzinowa. Pozwala jedynie na przygotowanie inwestycji. Zlecono aktualizację dokumentacji technicznej - ok.20 tyś. zł - kanalizacji wsi Golędzinów zwiększając jednocześnie zakres opracowania o nowe rejony zabudowane w ostatnich latach- dodat kowe 900 mb kolektora kanalizacyjnego. W październiku 1999 r. zgłoszono temat kanalizacji Golędzinowa do udzielenia pomocy finansowej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Wartość zadania - 1.800.000 zł.Pozostałe środki również przeka zano na dokończenie szkoły w Urazie. Realizacja tej inwestycji po otrzymaniu środków z WFOŚiGW oraz środków własnych, zgodnie z planem, przewidziana jest do realizacji na rok 2000.

Zatoka autobusowa w Osolinie jest to zadanie Dolnośląskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich we Wrocławiu.Deklarowana przez gminę kwota 10.000 zł.

/udział finansowy gminy w zadaniu/ spowodowała, że DZDW zlecił w 1999 r. opracowanie projektu technicznego modernizacji skrzyżowania przy szkole w Osolinie wraz z zatoczką autobusową i zadeklarował termin rozpoczęcia robót - czerwiec 2000 r.

Odpowiedź na zarzut II

Planowane inwestycje - załącznik Nr 8 B o komputeryzacji.

W budżecie uchwalonym na rok 1999 r. zaplanowano na komputeryzację Urzędu kwotę 46.500, 00 zł. i taką sumę wydano - zgodnie z w/w załącznikiem.

Ponadto na rachunku bankowym inwestycji pozostały środki z lat ubiegłych nie wykorzy stane na to zadanie w kwocie 46.314,00 zł. Środki te wydatkowano w 1999 r. na wymianę serwera, sieci, zakup niezbędnych do pracy Urzędu programów komputerowych, zakup kserokopiarki i innego sprzętu kompu- terowego na kwotę - 39.256,00 zł.

Na rok 2000 w tym dziale pozostały środki z lat ubiegłych - 7.058, 00 zł.

Odpowiedź na zarzut III, część pierwsza:

Remont fontann był wydatkiem nieplanowanym, który wynikł po uruchomieniu tych urządzeń i stwierdzeniu przecieków w instalacji zasilającej oraz dużych dobowych ubytków wody w wyniku nieszczelnych zbiorników.

W celu uniknięcia niewspółmiernych strat w trakcie eksploatacji fontann, zaszła konieczność ich remontu w niezbędnym zakresie, ustalonym wspólnie z wykonawcą i inspektorem nadzoru. Środki przewidziane w dziale 40 - rolnictwo, rodz.4406 przedstawione w budżecie pod nazwą "budowa i utrzymanie urządzeń melioracyjnych", zostały tak zapisane w roku 1999 warunkowo - umownie, gdyż zadanie to nie było zadaniem własnym gminy i faktycznie zapis ten dotyczył utrzymania rowów gminnych, terenów i urządzeń komunalnych. Fontanny miejskie są komunalnymi urządzeniami hydrotechnicznymi, stąd też pokrycie wydatków związanych z ich remontem z tych właśnie uznano za uzasadnione.

Odpowiedź na zarzut III, część druga:

Wspomniana dotacja dotyczy przekazania z budżetu państwa środków na finansowanie oświetlenia dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą- zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 07.04.1999 r. Były to środki zwiększające budżet gminy, których nie można było prze- widzieć w czasie uchwalania budżetu. Środki te zostały Uchwałą Zarządu Gminy nr 455 i 608 wprowadzone zgodnie z przeznaczeniem do działu 70 rozdz 7262. Nadwyżka środków w w/w działu została przeniesiona Uchwałą Rady Nr 95 w kwocie 76.335 zł. na remont dróg, oraz Uchwałą Rady Nr 135 w wys. 70 tys. zł. na zwiększenie dotacji dla ZGM, na pokrycie eksploatacji budynków komunalnych.

Podsumowując nasze wyjaśnienia stwierdzamy:

  1. Zadaniem Komisji Rewizyjnej , zgodnie z art. 18. Ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym , była ocena zgodności wykonania przez Zarząd budżetu z planem uchwalonym przez Radę Miejską na rok 1999. - w oparciu o przedstawione przez Zarząd materiały i wyjaśnienia Zarządu, co nie do końca zostało zrealizowane, zwłaszcza wyjaśnienia pracowników i Zarządu.
  2. Brak możliwości zapoznania się z protokołem Komisji Rewizyjnej oraz uniemoż- liwienie Zarządowi ustosunkowania się w trakcie kontroli do stwierdzeń i zarzutów Komisji, podważa wiarygodność obiektywnej oceny wykonania budżetu i pracy Zarządu.
  3. Ocenie Rady Miejskiej pozostawia Zarząd fakt udostępnienia przez Komisję Rewizyjną osobie postronnej, nie posiadającej akceptacji Rady , dokumentów służbowych objętych ochroną zgodnie z przepisami ustawy o ochronie danych osobowych oraz tajemnicą skarbową.

Przewodniczący Zarządu
Gminy Oborniki Śląskie
Jerzy Wiśniewski"

Chciałbym jeszcze przedstawić kilka liczb i podać kilka faktów ze sprawozdania finansowego za 1999 rok złożonego w RIO i przedstawionego Radzie Miejskiej.

Założony plan przychodów Gminy na 1999 rok: 18.119.887 PLN

Dochody budżetu wykonane: 17.840.573 PLN, co stanowi 98,46 % zakładanych dochodów.

Założony plan wydatków Gminy na 1999 rok: 17.747.702 PLN

Wydatki budżetu wykonane: 17.616.960 PLN, co stanowi 99,26 % zakładanych wydatków.

Warto nadmienić, że pieniędzy ze źródeł zewnętrznych (spoza naszego budżetu) zdobyliśmy na kwotę 1.787.413 PLN, które zasiliły dodatkowo budżet gminy.

Z ważniejszych inwestycji w gminie:

  1. Zakończenie budowy szkoły podstawowej w Urazie
  2. Budowa remizy OSP w Urazie
  3. Rozbudowa wysypiska odpadów komunalnych - wykonanie kolejnej kwatery
  4. Zakończenie remontu elewacji OOK
  5. Wykonanie sieci wodociągowej w Kowalach
  6. Modernizacja SUW w Borkowicach /wykonano w 80%/

W odpowiedzi na wnioski i starania Zarządu Gminy Telekomunikacja Polska S.A. ustawiła trzy kontenerowe centrale telefoniczne w Osolinie, Urazie i Zajączkowie, co poprzez rozbudowę sieci telefonicznej w 100% rozwiązało problem telefonizacji w tym rejonie. Zlecono opracowanie projektu technicznego na budowę sieci telefonicznej we wsiach: Morzęcin Wielki, Siemianice, Piekary,, Przesławice,, Kuraszków, Kowale, Borkowice, Wilczyn Leśny, Golędzinów , Jary, Nowosielce i Rościsławice . Wsie te będą zasilane z centrali w Obornikach, która będzie rozbudowana o 1000 numerów. Jednocześnie zlecono opracowanie projektu technicznego, dla miasta, w zakresie usług szerokopasmowych tj. szybki dostęp do internetu, telewizja kablowa z możliwością funkcjonowania telewizji lokalnej. W miescie i na terenie gminy zainstalowano 38 wrzutowych aparatów telefonicznych.

Niektóre zadania z działu drogi:

  • utwardzenie dróg gruntowych na terenach wiejskich: ulica Kwiatowa w Urazie, ulica Niedzielna w Osoli, dojazd do budynku komunalnego w Rościsławicach, ponadto w Przecławicach, Morzęcinie Małym, Kotowicach i Wielkiej Lipie
  • utwardzenie dróg gruntowych w mieście: ulice Prusa, Konopnickiej, Zygmunta Augusta, Zapolskiej
  • budowa i modernizacja dróg - zaprojektowano i wybudowano następujące ulice: Broniewskiego 200mb, Kownackiego 150mb, Słowackiego 320 mb, poza planem zmodernizowano drogę transportu rolnego Uraz - Lubnów 1670mb, budowa krawężników i odwodnienia w ul. Prusickiej, nawieżchnia asfaltowa w Rakowie 250mb
  • wyremontowano chodnik w ul. Dworcowej 1250m2 i w ul Skłodowskiej 100m2
  • remonty mostków i przepustów - wykonywano na bieżąco według potrzeb. Z większych zadań: w Morzęcinie Wielkim, Wielkiej Lipie, Piekarach, Obornikach Śląskich i Bagnie
  • wiaty - zakupiono i ustawiono 7 nowych wiat przystankowych i zamontowano po jednej w miejscowościach: Borkowice, Kowale, Wilczyn, Golędzinów, Morzęcin Wielki,, Oborniki Śląskie.
  • Dolnośląski Zarząd Dróg Wojewódzkich we Wrocławiu na wniosek Urzędu Gminy wkonał:
  • * frezowanie i ułożenie nowej nawierzchni w ul. Piłsudskiego w Obornikach Śląskich
  • * zaprojektował i wykonał dwie zatoki autobusowe w Kowalach
  • * opracował koncepcję poprawy komunikacji na skrzyżowaniu Piłsudskiego-Dworcowa - Skłodowskiej "RONDO"
  • * wykonał projekt i rozpoczął budowę chodnika i ścieżki rowerowej w Pęgowie w ul. Głównej
  • * remont nawierzchni w drodze Pęgów - Uraz na długości 1 km wraz zadbudową rowu i pobocza
  • Starostwo Powiatowe na wniosek Urzędu Gminy wykonało:
  • * odnowienie nawierzchni poprzez ułoże- nie dywanika asfaltowego na zniszczonej starej nawierzchni w ul. Prusickiej
  • * odnowienie nawierzchni asfaltowej, ścinka poboczy, odkrzaczanie w drodze powiatowej Szewce - Paniowice - Kotowice - Raków - krzyżówka Pęgów - Uraz

Podsumowanie dotyczące realizacji budżetu w roku 1999

Zwiększenie budżetu było możliwe dzięki intensyfikacji działań w kierunku uzyskania dodatkowych środków pozabudżetowych. Zdobycie tych środków było utrudnione ze względu na wdrażanie reform ustrojowych oraz kończące się dotacje na usuwanie skut- ków powodzi. Dodatkowo pozyskane środki pochodziły z różnych źródeł finansowania, a przeznaczone zostały na poprawę infrastruk- tury technicznej gminy. W zakresie zadań zleconych gminie otrzymaliśmy z budżetu państwa mniejsze dotacje na opiekę społeczną , w tym na dodatki mieszkaniowe. Brak środków uzupełniono z ponadplanowych dochodów i rezerwy budżetu gminy.

Dochody gminy zostały zmniejszone wskutek obniżenia wskaźników planu podat- ku dochodowego od osób fizycznych przez Ministra Finansów. Również dekoniunktura w gospodarce, złe wyniki w działalności gospodarczej podmiotów gospodarczych oraz w rolnictwie miały wpływ na mniejsze dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe i wpłacane przez podatników bezpośre dnio na rachunek urzędu. Zwiększono ilość wykonywanych zadań inwestycyjnych dzięki udziałowi finansowemu gminy i pozyskaniu inwestorów zewnętrznych. Zrealizowany budżet w zakresie inwestycji komunalnych, tak w mieście , jak i na wsi, w małym stopniu likwiduje wieloletnie zapóźnienia gminy, w szczególności w zakresie budowy dróg, chodników, kanalizacji, i pozostałej infrastruktury komunalnej. Dlatego zachodzi pilna konieczność znalezienia innych źródeł finansowania dla zrealizowania pilnych inwestycji w gminie.

Jerzy Wiśniewski

Przewodniczący Zarządu

Gminy Oborniki Śląskie

Do kolejnych zarzutów Komisji Rewizyjnej, ustosunkował się Zarząd Gminy w dokumencie sygnowanym przez Przewodniczącego Zarządu mgr inż. Jerzego Wiśniewskiego Burmistrza Gminy Oborniki Śląskie. Dokument ten na sesji Rady Miejskiej w dniu 27 kwietnia 2000 odczytał Adam Stocki Zastępca Burmistrza.

Stosowne fragmenty z tego dokumentu przytaczamy w pełnym brzmieniu:

"stwierdzono naruszenie ustawy o zamówie- niach publicznych np. w dziale 40 rozdz. 4406 melioracje par.36 - usługi materialne - wykonano roboty melioracyjne na łączną kwotę 21.373,97 zł. tj. powyżej 3 000 EURO, bez procedury przetargowej, jedynie na umowę zlecenie,"

odpowiedź Zarządu:

"Środki zapisane w budżecie gminy w dziale 40 - rolnictwo, rozdz. 4406 przewidziane były na prace interwencyjne - doraźne, w zakresie utrzymania rowów gminnych i innych urządzeń komunalnych, na pokrycie jedynie najpilniejszych potrzeb.

Gospodarowanie tymi środkami w roku 1999 było bardzo ostrożne i racjonalne,co pozwoli ło na realizację najważniejszych robót w okresie całego roku tj. od miesiąca II do XII.

Wykonanie robót prowadziły dwa /nie jeden/ podmioty gospodarcze tej branży tj. Zakład Robót Melioracyjno - Instalacyjnych ze Żmigrodu i Zakład Melioracyjno - Kanalizacyjny z Osoli. W myśl art. 70, ust.1, pkt. 7 ustawy o zamówieniach publicznych, zamówienia te mogły być realizowane do kwoty 3.000 EURO. Natomiast większość wykonanych robót z uwagi na szczególne okoliczności , kwalifikowały się do zlecenia , jako zamówienia w myśl art. 70, ust.1, pkt.6, w którym ustawodawca nie określa żadnych ograniczeń kwotowych"

"W dziale 50 - transport rozdz. 5613 par 36 tj. wydatki na utwardzenie dróg, wykonano zlecenie utwardzenia dróg na kwotę 22.365 zł. /tj. powyżej 3.000 EURO/ bez procedury przetargowej."

odpowiedź Zarządu:

"Budowa drogi w Rościsławicach - dojazd do wielorodzinnego budynku komunalnego.

Budowę drogi zlecono w dniu 21.01.1999 r. W zleceniu określono technologię i stawkę ryczałtową za wykonanie 1 m 2 drogi. Inwestor wstępnie szacował zakres na 180 - 200 m2 drogi. W trakcie realizacji zadania, na skutek licznych monitów i interwencji mieszkańców zwiększono ostatecznie zakres robót do 320 m2, co doprowadziło w konsekwencji do przekroczenia progu 3.000 EURO. Jednocześnie stwierdzam, że zwiększenie zakresu tj.zwiększenie szerokości drogi i umoż liwienie manewru zawracania przy budynku poprawiło w znaczny sposób bezpieczeństwo użytkowników drogi i mieszkańców budynków."

"W dziale 50 transport, rozdz. 5613 par. 36, tj. wydatki na utwardzenie dróg wykonano zlecenie na utwardzenie ul. Niedzielnej w Osoli na łączną kwotę 21.120 zł. bez procedury przetargowej."

odpowiedź Zarządu:

"Roboty wykonano nie naruszając ustawy o zamówieniach publicznych. Zakres podstawowy na kwotę 15.840 zł. utwardzenie drogi gruzem po wcześniejszym korytowaniu i wykonaniu posypki piaskowej wykonano zgodnie z umowa 34/U/99 z dnia 29.04.1999r. po przetargu nieograniczonym z dnia 26.04.1999 i po zatwierdzeniu przez Zarząd Gminy - uchwała nr 0136/217/99 z dnia 27.04.1999 r. Następnie na wniosek mieszkańców i w celu przedłużenia okresu eksploatacji ww. drogi zlecono wzmocnienie nawierzchni poprzez rozścielenie i zawałowanie 5 cm klińca granitowego - umowa z wolnej ręki, wartość robót: 5.280 zł."

"Komisja stwierdziła, że Zarząd nie respektuje Uchwały Rady Miejskiej mówiącej o obligatoryjnym powoływaniu w roli obserwatorów, przedstawicieli poszczególnych Komisji Rady, do Komisji Przetargowych, np. nie poinformowano Komisji Gospodarki Komunalnej o wytypowaniu obserwatora do przetargu na opracowanie Koncepcji Segregacji Odpadów."

odpowiedź Zarządu:

"Zarzut ten nie jest zasadny, ponieważ w przedmiotowym przetargu brali udział członkowie Komisji Gospodarki Komunalnej w osobach pana Jerzego Kollbka i pana Jacka Dunsta. Także sprawą zainteresowanego tematycznie i problemowo radnego powinno być uczestnictwo w Komisji Przetargowej."

Czerwiec 2000

Spis treści:

Powrót do strony tytułowej
"Z pierwszej ręki"