XIX SESJA RADY MIEJSKIEJ Głównym tematem XIX sesji Rady Miejskiej w dniu 27 kwietnia było przyjęcie sprawozdania z działalności finansowej gminy Oborniki Śląskie w roku 1999 i udzielenie Zarządowi Gminy absolutorium. "PRZYCZYNY ODMOWY Jakie mogą być przyczyny odmowy udzielenia zarządowi gminy absolutorium? Do wyłącznej właściwości rady gminy należy rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu. Absolutorium dotyczy wykonania budżetu i nie odnosi się do całokształtu działalności zarządu. Istnieje tylko jedna możliwa przyczyna nie udzielenia absolutorium,a mianowicie niewykonanie założonego w uchwale budżetowej planu finansowego. W przypadku niewykonania budżetu w stopniu nie większym niż 5 % , nawet jeśli stało się to z winy zarządu, uznaje się, że budżet został wykonany. Niemożliwe jest przewidzenie wszystkich wpływów i wydatków budżetowych w tak dużym organizmie, jakim jest jednostka samorządu." ( z orzecznictwa NSA drukowanego w Rzeczpospolitej). Absolutorium Zarządowi Gminy udziela Rada Miejska posiłkując się opinią Komisji Rewizyjnej i Regionalnej Izby Obrachunkowej. Regionalna Izba Obrachunkowa w sentencji swojej uchwały nr V/51/2000z dn. 17.04.00 postanawia: "wydać pozytywną opinię o przedłożonym przez Zarząd Miasta i Gminy Oborniki Śląskie sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy za 1999 rok wraz z odrębnymi sprawozdania mi z wykonania planów finansowych zadań z zakresu administracji rządowej przekazanych gminie. Komisja Rewizyjna wydała negatywną opinię o wykonaniu budżetu za 1999r i postawiła wniosek o nie udzielenie absolutorium Zarządowi Gminy. Postawienie wniosku na sesji poprzedził artykuł w gazecie Nowa "Odwołanie Zarządu Obornik Śl.?", który nie stał się samospełniającą się przepowiednią i Rada Miejska udzieliła absolutorium Zarządowi Gminy zdecydowaną większością głosów: 15 głosów za udzieleniem absolutorium,1 głos przeciw udzieleniu absolutorium, przy 8 głosach wstrzymujących się. Wniosek Komisji Rewizyjnej i odpowiedź Zarządu Gminy składaną na sesji przedsta- wiamy w pełnym brzmieniu: Oborniki Śląskie, dnia 24 kwietnia 2000 r. Na podstawie art.18a ust.3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 1996 r. Nr 13 poz.74 ze zm.) Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Obornikach Śląskich wnioskuje o nie udzie- lenie absolutorium Zarządowi Gminy Oborniki Śląskie za rok 1999. UZASADNIENIE Komisja Rewizyjna po przeanalizowaniu sprawozdania Zarządu z wykonania budżetu gminy za rok 1999 i porównaniu go z uchwa lonym budżetem, stwierdziła że:
Odpowiedź Przewodniczącego Zarządu Gminy składana na sesji w dniu 27 kwietnia 2000 "Pan Zdzisław Skorek W związku z pismem skierowanym do Przewodniczącego Zarządu dotyczącym udzielenia odpowiedzi na uwagi i zarzuty Komisji Rewizyjnej zawarte we Wniosku z dnia 24.04.2000 r. uprzejmie informuję , że w posiedzeniach Komisji Rewizyjnej brali udział kierownicy poszczególnych wydziałów Urzędu Gminy, którzy w oparciu o przedstawione dokumenty udzielali szczegółowych wyjaśnień i odpowiedzi na pytania i wątpliwości członków Komisji Rewizyjnej , dotyczące realizacji budżetu gminy w 1999r. Jak wynika z treści wniosku, wyjaśnienia te nie zostały wzięte przez Komisję Rewizyjną pod uwagę. Komisja Rewizyjna nie zwróciła się także do Przewodniczącego Zarządu o udzielenie jakichkolwiek wyjaśnień. We Wniosku Komisji Rewizyjnej brak adnotacji dotyczącej wyjaśnień kierowników wydziałów Urzędu Gminy. Wynika z tego,że wyjaśnień tych nikt nie udzielał - co nie jest zgodne z prawdą. Odpowiadając na wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 24.04.2000 r. o nie udzielenie absolutorium Zarządowi Gminy Oborniki Śląskie przedstawiam poniżej szczegółowe wyjaśnienia w kolejności stawianych zarzutów: Odpowiedź na zarzut 1: W 1999 r. Urząd Gminy Oborniki Śląskie nie otrzymał /mimo złożonych wniosków/ dotacji na modernizację Stacji uzdatniania Wody w Borkowicach i budowę zbiornika wody w Lubnowie. Łączna kwota wnioskowanej dotacji założonej w budżecie gminy wynosiła 250.000 zł., otrzymano jedynie 50.000 zł. Dlatego też, prowadząc inwestycje wodociągowania ograniczono się zaledwie do środków budżetu gminy i w związku z tym zrezygnowano z budowy zbiornika wody w Lubnowie / brakujące 200.000 zł./ Nie wykorzystane środki finansowe dotyczące inwestycji przeznaczono na dokończenie inwestycji: budowa szkoły w Urazie. Natomiast budowa zbiornika wo- dy czystej przewidziana jest do realizacji w 2000 r. Kanalizacja Golędzinów: zapisana w budżecie gminy kwota 100.000zł. była niewystarczająca na rozpoczęcie prac związanych z kanalizacją Golędzinowa. Pozwala jedynie na przygotowanie inwestycji. Zlecono aktualizację dokumentacji technicznej - ok.20 tyś. zł - kanalizacji wsi Golędzinów zwiększając jednocześnie zakres opracowania o nowe rejony zabudowane w ostatnich latach- dodat kowe 900 mb kolektora kanalizacyjnego. W październiku 1999 r. zgłoszono temat kanalizacji Golędzinowa do udzielenia pomocy finansowej ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Wrocławiu. Wartość zadania - 1.800.000 zł.Pozostałe środki również przeka zano na dokończenie szkoły w Urazie. Realizacja tej inwestycji po otrzymaniu środków z WFOŚiGW oraz środków własnych, zgodnie z planem, przewidziana jest do realizacji na rok 2000. Zatoka autobusowa w Osolinie jest to zadanie Dolnośląskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich we Wrocławiu.Deklarowana przez gminę kwota 10.000 zł. /udział finansowy gminy w zadaniu/ spowodowała, że DZDW zlecił w 1999 r. opracowanie projektu technicznego modernizacji skrzyżowania przy szkole w Osolinie wraz z zatoczką autobusową i zadeklarował termin rozpoczęcia robót - czerwiec 2000 r. Odpowiedź na zarzut II Planowane inwestycje - załącznik Nr 8 B o komputeryzacji. W budżecie uchwalonym na rok 1999 r. zaplanowano na komputeryzację Urzędu kwotę 46.500, 00 zł. i taką sumę wydano - zgodnie z w/w załącznikiem. Ponadto na rachunku bankowym inwestycji pozostały środki z lat ubiegłych nie wykorzy stane na to zadanie w kwocie 46.314,00 zł. Środki te wydatkowano w 1999 r. na wymianę serwera, sieci, zakup niezbędnych do pracy Urzędu programów komputerowych, zakup kserokopiarki i innego sprzętu kompu- terowego na kwotę - 39.256,00 zł. Na rok 2000 w tym dziale pozostały środki z lat ubiegłych - 7.058, 00 zł. Odpowiedź na zarzut III, część pierwsza: Remont fontann był wydatkiem nieplanowanym, który wynikł po uruchomieniu tych urządzeń i stwierdzeniu przecieków w instalacji zasilającej oraz dużych dobowych ubytków wody w wyniku nieszczelnych zbiorników. W celu uniknięcia niewspółmiernych strat w trakcie eksploatacji fontann, zaszła konieczność ich remontu w niezbędnym zakresie, ustalonym wspólnie z wykonawcą i inspektorem nadzoru. Środki przewidziane w dziale 40 - rolnictwo, rodz.4406 przedstawione w budżecie pod nazwą "budowa i utrzymanie urządzeń melioracyjnych", zostały tak zapisane w roku 1999 warunkowo - umownie, gdyż zadanie to nie było zadaniem własnym gminy i faktycznie zapis ten dotyczył utrzymania rowów gminnych, terenów i urządzeń komunalnych. Fontanny miejskie są komunalnymi urządzeniami hydrotechnicznymi, stąd też pokrycie wydatków związanych z ich remontem z tych właśnie uznano za uzasadnione. Odpowiedź na zarzut III, część druga: Wspomniana dotacja dotyczy przekazania z budżetu państwa środków na finansowanie oświetlenia dróg publicznych, dla których gmina nie jest zarządcą- zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 07.04.1999 r. Były to środki zwiększające budżet gminy, których nie można było prze- widzieć w czasie uchwalania budżetu. Środki te zostały Uchwałą Zarządu Gminy nr 455 i 608 wprowadzone zgodnie z przeznaczeniem do działu 70 rozdz 7262. Nadwyżka środków w w/w działu została przeniesiona Uchwałą Rady Nr 95 w kwocie 76.335 zł. na remont dróg, oraz Uchwałą Rady Nr 135 w wys. 70 tys. zł. na zwiększenie dotacji dla ZGM, na pokrycie eksploatacji budynków komunalnych. Podsumowując nasze wyjaśnienia stwierdzamy:
Przewodniczący Zarządu Chciałbym jeszcze przedstawić kilka liczb i podać kilka faktów ze sprawozdania finansowego za 1999 rok złożonego w RIO i przedstawionego Radzie Miejskiej. Założony plan przychodów Gminy na 1999 rok: 18.119.887 PLN Dochody budżetu wykonane: 17.840.573 PLN, co stanowi 98,46 % zakładanych dochodów. Założony plan wydatków Gminy na 1999 rok: 17.747.702 PLN Wydatki budżetu wykonane: 17.616.960 PLN, co stanowi 99,26 % zakładanych wydatków. Warto nadmienić, że pieniędzy ze źródeł zewnętrznych (spoza naszego budżetu) zdobyliśmy na kwotę 1.787.413 PLN, które zasiliły dodatkowo budżet gminy. Z ważniejszych inwestycji w gminie:
W odpowiedzi na wnioski i starania Zarządu Gminy Telekomunikacja Polska S.A. ustawiła trzy kontenerowe centrale telefoniczne w Osolinie, Urazie i Zajączkowie, co poprzez rozbudowę sieci telefonicznej w 100% rozwiązało problem telefonizacji w tym rejonie. Zlecono opracowanie projektu technicznego na budowę sieci telefonicznej we wsiach: Morzęcin Wielki, Siemianice, Piekary,, Przesławice,, Kuraszków, Kowale, Borkowice, Wilczyn Leśny, Golędzinów , Jary, Nowosielce i Rościsławice . Wsie te będą zasilane z centrali w Obornikach, która będzie rozbudowana o 1000 numerów. Jednocześnie zlecono opracowanie projektu technicznego, dla miasta, w zakresie usług szerokopasmowych tj. szybki dostęp do internetu, telewizja kablowa z możliwością funkcjonowania telewizji lokalnej. W miescie i na terenie gminy zainstalowano 38 wrzutowych aparatów telefonicznych. Niektóre zadania z działu drogi:
Podsumowanie dotyczące realizacji budżetu w roku 1999 Zwiększenie budżetu było możliwe dzięki intensyfikacji działań w kierunku uzyskania dodatkowych środków pozabudżetowych. Zdobycie tych środków było utrudnione ze względu na wdrażanie reform ustrojowych oraz kończące się dotacje na usuwanie skut- ków powodzi. Dodatkowo pozyskane środki pochodziły z różnych źródeł finansowania, a przeznaczone zostały na poprawę infrastruk- tury technicznej gminy. W zakresie zadań zleconych gminie otrzymaliśmy z budżetu państwa mniejsze dotacje na opiekę społeczną , w tym na dodatki mieszkaniowe. Brak środków uzupełniono z ponadplanowych dochodów i rezerwy budżetu gminy. Dochody gminy zostały zmniejszone wskutek obniżenia wskaźników planu podat- ku dochodowego od osób fizycznych przez Ministra Finansów. Również dekoniunktura w gospodarce, złe wyniki w działalności gospodarczej podmiotów gospodarczych oraz w rolnictwie miały wpływ na mniejsze dochody przekazywane przez Urzędy Skarbowe i wpłacane przez podatników bezpośre dnio na rachunek urzędu. Zwiększono ilość wykonywanych zadań inwestycyjnych dzięki udziałowi finansowemu gminy i pozyskaniu inwestorów zewnętrznych. Zrealizowany budżet w zakresie inwestycji komunalnych, tak w mieście , jak i na wsi, w małym stopniu likwiduje wieloletnie zapóźnienia gminy, w szczególności w zakresie budowy dróg, chodników, kanalizacji, i pozostałej infrastruktury komunalnej. Dlatego zachodzi pilna konieczność znalezienia innych źródeł finansowania dla zrealizowania pilnych inwestycji w gminie. Jerzy Wiśniewski Przewodniczący Zarządu Gminy Oborniki Śląskie Do kolejnych zarzutów Komisji Rewizyjnej, ustosunkował się Zarząd Gminy w dokumencie sygnowanym przez Przewodniczącego Zarządu mgr inż. Jerzego Wiśniewskiego Burmistrza Gminy Oborniki Śląskie. Dokument ten na sesji Rady Miejskiej w dniu 27 kwietnia 2000 odczytał Adam Stocki Zastępca Burmistrza. Stosowne fragmenty z tego dokumentu przytaczamy w pełnym brzmieniu: "stwierdzono naruszenie ustawy o zamówie- niach publicznych np. w dziale 40 rozdz. 4406 melioracje par.36 - usługi materialne - wykonano roboty melioracyjne na łączną kwotę 21.373,97 zł. tj. powyżej 3 000 EURO, bez procedury przetargowej, jedynie na umowę zlecenie," odpowiedź Zarządu: "Środki zapisane w budżecie gminy w dziale 40 - rolnictwo, rozdz. 4406 przewidziane były na prace interwencyjne - doraźne, w zakresie utrzymania rowów gminnych i innych urządzeń komunalnych, na pokrycie jedynie najpilniejszych potrzeb. Gospodarowanie tymi środkami w roku 1999 było bardzo ostrożne i racjonalne,co pozwoli ło na realizację najważniejszych robót w okresie całego roku tj. od miesiąca II do XII. Wykonanie robót prowadziły dwa /nie jeden/ podmioty gospodarcze tej branży tj. Zakład Robót Melioracyjno - Instalacyjnych ze Żmigrodu i Zakład Melioracyjno - Kanalizacyjny z Osoli. W myśl art. 70, ust.1, pkt. 7 ustawy o zamówieniach publicznych, zamówienia te mogły być realizowane do kwoty 3.000 EURO. Natomiast większość wykonanych robót z uwagi na szczególne okoliczności , kwalifikowały się do zlecenia , jako zamówienia w myśl art. 70, ust.1, pkt.6, w którym ustawodawca nie określa żadnych ograniczeń kwotowych" "W dziale 50 - transport rozdz. 5613 par 36 tj. wydatki na utwardzenie dróg, wykonano zlecenie utwardzenia dróg na kwotę 22.365 zł. /tj. powyżej 3.000 EURO/ bez procedury przetargowej." odpowiedź Zarządu: "Budowa drogi w Rościsławicach - dojazd do wielorodzinnego budynku komunalnego. Budowę drogi zlecono w dniu 21.01.1999 r. W zleceniu określono technologię i stawkę ryczałtową za wykonanie 1 m 2 drogi. Inwestor wstępnie szacował zakres na 180 - 200 m2 drogi. W trakcie realizacji zadania, na skutek licznych monitów i interwencji mieszkańców zwiększono ostatecznie zakres robót do 320 m2, co doprowadziło w konsekwencji do przekroczenia progu 3.000 EURO. Jednocześnie stwierdzam, że zwiększenie zakresu tj.zwiększenie szerokości drogi i umoż liwienie manewru zawracania przy budynku poprawiło w znaczny sposób bezpieczeństwo użytkowników drogi i mieszkańców budynków." "W dziale 50 transport, rozdz. 5613 par. 36, tj. wydatki na utwardzenie dróg wykonano zlecenie na utwardzenie ul. Niedzielnej w Osoli na łączną kwotę 21.120 zł. bez procedury przetargowej." odpowiedź Zarządu: "Roboty wykonano nie naruszając ustawy o zamówieniach publicznych. Zakres podstawowy na kwotę 15.840 zł. utwardzenie drogi gruzem po wcześniejszym korytowaniu i wykonaniu posypki piaskowej wykonano zgodnie z umowa 34/U/99 z dnia 29.04.1999r. po przetargu nieograniczonym z dnia 26.04.1999 i po zatwierdzeniu przez Zarząd Gminy - uchwała nr 0136/217/99 z dnia 27.04.1999 r. Następnie na wniosek mieszkańców i w celu przedłużenia okresu eksploatacji ww. drogi zlecono wzmocnienie nawierzchni poprzez rozścielenie i zawałowanie 5 cm klińca granitowego - umowa z wolnej ręki, wartość robót: 5.280 zł." "Komisja stwierdziła, że Zarząd nie respektuje Uchwały Rady Miejskiej mówiącej o obligatoryjnym powoływaniu w roli obserwatorów, przedstawicieli poszczególnych Komisji Rady, do Komisji Przetargowych, np. nie poinformowano Komisji Gospodarki Komunalnej o wytypowaniu obserwatora do przetargu na opracowanie Koncepcji Segregacji Odpadów." odpowiedź Zarządu: "Zarzut ten nie jest zasadny, ponieważ w przedmiotowym przetargu brali udział członkowie Komisji Gospodarki Komunalnej w osobach pana Jerzego Kollbka i pana Jacka Dunsta. Także sprawą zainteresowanego tematycznie i problemowo radnego powinno być uczestnictwo w Komisji Przetargowej." |
Czerwiec 2000 Spis treści:
|