III. Założenia metodologiczne strategii
- Opracowanie Strategii opierało się na metodyce budowy
strategii rozwoju jednostek samorządowych zalecanej przez Unię
Europejską.
- Pracami kierowała Zespół Programowy ds. Strategii licząca
około 25. osób.
- Zadanie było realizowane w formie zajęć seminaryjnych i
warsztatowych zgodnych
z zasadą podejścia partycypacyjnego.
- W budowie strategii wyróżniono następujące kroki:
- Określenie bieżącej i przyszłej sytuacji (SWOT/PEST);
- Ustalenie wizji i misji Obornik Śląskich;
- Wyznaczenie obszarów priorytetowych na podstawie diagnozy;
- Ustalenie celów strategicznych (SMART);
- Wypracowanie alternatyw strategicznych;
- Wybór optymalnej strategii.
- Zespół Programowy ds. Strategii przyjął myślenie o
strategii rozwoju jako o:
realizacji długookresowych celów za pomocą
ustalonych środków
i przy wykorzystaniu posiadanych zasobów;
zwycięskiej walki konkurencyjnej o lokalizację inwestycji;
sztuce opanowania swojego losu;
raczej dokonywania wyborów niż poddawania się;
dokumencie, w którym ogniskuje się pomysł na ekspansję gminy
wokół pewnych zasobów materialnych, ludzi, tradycji i dorobku
kulturowego;
koncepcji, w której znajdujemy odpowiedź wobec
fundamentalnych zmian społeczno-ekonomicznych otoczenia;
spójnym dążeniu programowym, a nie zbiorze życzeń.
Budując strategię uznano następujące procesy w
otoczeniu za najważniejsze:
szybkie zmiany gospodarcze;
rozwój nowych technologii;
spadek zatrudnienia w przemyśle;
rozwój rynku usług turystycznych.
W strategii uwzględniono czynniki polityki regionalnej,
takie jak:
obniżona
konkurencyjność polskiej gospodarki;
szansa skorzystania z instrumentów przedakcesyjnych UE;
zasada subsydiarności (decentralizacja);
koncentracja regionalna kapitału na rozwój;
zasada montażu finansowego (łączenia środków);
programy restrukturyzacyjne.
- Przyjęto, że wypracowanie strategii rozwoju pozwoli na:
- uzyskanie szerokiego poparcia ze strony wszystkich
mieszkańców dla realizacji Strategii Rozwoju Obornik Śląskich;
- elastyczność polegającą na szybkiej korekcie bieżących zadań
w oparciu
o zebrane doświadczenia;
- osiągnięcie pełnego zintegrowania wszystkich planów
działania;
- ciągłe monitorowanie i ewaluację planów strategicznych w
cyklu rocznym.
- W analizie strategicznej użyto SWOT, gdzie analizowano silne
i słabe strony gminy oraz szanse i zagrożenia przychodzące z
otoczenia w aspekcie czynników PEST (politycznych,
ekonomicznych, społecznych i technologicznych).
- Dla określania celów przyjęto schemat SMART, gdzie cele
zostały scharakteryzowane jako ściśle określone, mierzalne,
uzgodnione, realistyczne i aktualne.
- Uwzględniono konieczność korelacji strategii z następującymi
programami:
- Narodowy Program Przygotowania do Członkostwa;
- Kierunki działań Rządu wobec małych i średnich
przedsiębiorstw do roku 2002;
- Wstępny Narodowy Plan Rozwoju;
- Projekt ustawy o zasadach wspierania rozwoju regionalnego;
- Projekt Programu Operacyjnego dla SAPARD-u;
- Projekt Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego.
- W pracach nad strategią kierowano się polityką
zrównoważonego rozwoju regionalnego UE, w takich aspektach jak:
ochrona walorów środowiska naturalnego;
przeciwdziałanie izolacji regionów peryferyjnych;
zachowanie niekonwencjonalnych walorów wsi;
stworzenie równych szans rozwoju dla wszystkich mieszkańców;
Stosowano w strategii następujące kryteria uznania programów
za programy rozwoju stosowane w UE:
koncepcja rozwoju oparta jest na lokalnym pomyśle
wykorzystującym lokalne zasoby i mocne strony gminy;
uruchomione zostaną istniejące narzędzia /instytucje
kreujące aktywność, monitorujące wykonanie, koordynujące siły i
środki, wspierające realizację
w zakresie finansów i doradztwa/;
program zostanie zharmonizowany z innymi programami;
istnieją środki finansowe wspierające realizację programu;
otwarcie społeczności lokalnej na zmiany;
wzmacnianie już istniejących inicjatyw lokalnych;
identyfikowanie się z regionem i gminą.
- Jako najważniejsze przyjęt
o zasady UE
udzielania wsparcia finansowego na rozwój inicjatyw lokalnych:
- planowania i programowania;
- partnerstwa i solidarności społeczności lokalnej;
- ilościowo wymiernych efektów;
- łączenia inwestycji technicznych z inwestycjami w szkolenie
ludzi;
- wdrażania przyjętych celów zgodnie z normami i przepisami
dotyczącymi ochrony środowiska naturalnego;
- koordynacji sił i środków oraz montażu finansowego;
- uzupełniania środków finansowych przez UE;
- wysokiego priorytetu dla monitorowania i ewaluacji.
- Zasadę planowania i programowania opisano następująco:
środki finansowe mogą być wydane tylko na
programy składające się
na realizację strategii rozwoju;
strategia jest spójna poprzez dopasowanie do siebie
wszystkich jej elementów.
-
Proces wyznaczenia celów strategicznych
został przedstawiony w poniższym diagramie, pokazującym schemat
pracy Zespołu Programowego ds. Strategii.
|
- Wstęp.
- Wizerunek Gminy Oborniki Śląskie.
- Założenia metodologiczne strategii.
- Analiza SWOT/PEST.
- Wizja Gminy Oborniki Śląskie.
- Priorytety rozwojowe.
- Misja Gminy Oborniki Śląskie.
- Generowanie celów głównych.
- Wybór najlepszej strategii.
- Cele szczegółowe składających się
na realizację celów ogólnych.
- Monitoring i ocena realizacji przyjętej strategii
- Zadania rekomendowane do wyższych szczebli samorządu i administracji
państwowej.
- Wieloletni Plan Inwestycyjny
- Zakończenie.
|