Strona główna   Gmina   Rada Miejska   Urząd Miejski   Gminne Jednostki Organizacyjne

Geografia   Historia miasta   Kultura i sztuka   Turystyka i rekreacja   Oferta inwestycyjna   Teleadresy
 

STRATEGIA ROZWOJU GMINY NA LATA 2000 - 2008

Wstęp

W dzisiejszym świecie, pełnym zagrożeń i pojawiających się szans, podlegającym procesom globalizacji i nasilającej się konkurencji, niezbędną dla każdej organizacji, dla każdego człowieka staje się potrzeba wypracowania własnego planu działania na przyszłość, który pozwoli bądź to na dostosowanie się do szybko zachodzących zmian, bądź na podejmowanie walki konkurencyjnej. Czym trudniejsze i bliższe stają się wyzwania współczesnej gospodarki, tym mocniej wszyscy ludzie
i poszczególne organizacje pracują nad sformułowaniem koncepcji własnego rozwoju. Stąd też każdy z nas ma plan działania na przyszłość. Każda organizacja posiada mniej lub bardziej sprecyzowany program lub strategię działania. Strategia, jako integralny element życia ludzi
i organizacji, wpływa na kształt i charakter naszych działań oraz determinuje sposób postrzegania rzeczywistości przez każdego z nas, czy to mieszkańca gminy, powiatu, czy też pracownika lub pracodawcę. Koniecznością i zadaniem samorządowych władz gminy Oborniki Śląskie jest opracowanie i realizacja koncepcji działania na rzecz długotrwałego rozwoju społeczno-gospodarczego. Niniejsza Strategia Rozwoju Gminy Oborniki Śląskie wychodzi naprzeciw aspiracjom i dążeniom mieszkańców gminy, tworząc podstawę ożywiania wszelkiej społecznej
i gospodarczej aktywności.

Niniejszy dokument został przygotowany przy pełnym zaangażowaniu grupy ludzi, nazywanej dalej Zespołem Programowym ds. Strategii. W jego skład weszli mieszkańcy gminy Oborniki Śląskie reprezentujący ugrupowania społeczne, gospodarcze i polityczne, aktywnie zaangażowane w prace poszczególnych Komisji, Rady Gminy oraz Zarządu Gminy. Pomysły i wiedza wszystkich uczestników prac zostały wykorzystane przy opracowywaniu niniejszego dokumentu, który stanowi strategię rozwoju gminy na najbliższe lata. Aktywna pomoc ze strony Zarządu Gminy w zbieraniu
i kompletowaniu materiałów umożliwiła przeprowadzenie gruntownej i szczegółowej analizy stanu faktycznego, pozwalając na precyzyjne ustalenie odpowiedzi strategicznej obejmującej wizję, poszczególne misje, priorytety i wiązkę celów. Wyrazy uznania należą się szczególnie pracownikom Urzędu Gminy, którzy z wielkim zaangażowaniem przygotowali opracowania służące bezpośrednio wykreowaniu wizerunku gminy.

Lokalny rozwój to proces, dzięki któremu samorząd podnosi jakość życia swoich mieszkańców, tworząc przez to nową społeczność i pobudzając postęp gospodarczy. Zespół Programowy ds. Strategii, reprezentujący ogół mieszkańców gminy Oborniki Śląskie, dokonał w trakcie prac nad Strategią Rozwoju Gminy Oborniki Śląskie podstawowych wyborów, które stanowią wspólną deklarację mieszkańców w realizacji misji dążenia do idealnej przyszłości, opisanej przez wypracowaną wizję. Aż do końca roku 2008 wizja będzie ogniskowała wszystkie wysiłki ludzi, którzy wytyczyli pożądany społecznie i gospodarczo kierunek rozwoju gminy Oborniki Śląskie.

W pracy nad strategią wykorzystano z powodzeniem uznane jako standardowe metody analizy strategicznej, a w warsztatach roboczych techniki wizualizacji, werbalizacji i "burzy mózgów" oraz przemiennie inne techniki pobudzania kreatywnego myślenia. Zastosowanie metody aktywnego planowania strategicznego pozwoliło na wciągnięcie do prac i dyskusji wszystkich zainteresowanych dalszym losem gminy oraz na uaktywnienie potencjałów analitycznych i twórczych drzemiących
w każdym członku Zespołu Programowego ds. Strategii.

Podstawą do określania odpowiedzi strategicznej były wnioski wynikłe z analizy SWOT/PEST (analiza trosk, atutów, zagrożeń i szans w uwarunkowaniach politycznych, ekonomicznych, społecznych i technologicznych). Analiza ta nie ograniczyła się li tylko do prostego zidentyfikowania silnych i słabych stron gminy oraz szans i zagrożeń przed nią stojących. Zespół Programowy ds. Strategii, zgodnie z przyjętą metodologią ogniskowania się na najbardziej zasadniczych problemach, wybrał najważniejsze elementy każdej z tych grup, które w największym stopniu wpływają lub będą wpływać na kondycję gminy.

Lokalny rozwój gospodarczy jest procesem planowanym i wdrażanym przez sektor prywatny
i publiczny oraz samorząd i społeczność gminy, dzięki spójnym działaniom i programom. Wiązkę celów strategicznych określono zatem po sformułowaniu wizji, misji i priorytetów w obszarach działalności gminy. Po dokonaniu selekcji i wyłonieniu najwartościowszych dążeń strategicznych, Zespół Programowy ds. Strategii wybrał szereg najważniejszych celów szczegółowych do realizacji tworzących główny trzon strategii.

Powstała Strategia, mimo żmudnego i wymagającego sporego wysiłku procesu tworzenia, jest
w swojej konstrukcji dokumentem prostym i budzącym pozytywne emocje. Został on opracowany zgodnie z zasadami programowości oraz partnerstwa społecznego, przyjętymi i ogólnie akceptowanymi dla tego rodzaju dokumentów strategicznych. Jako dokument o logicznym
i spójnym charakterze ma szansę, po dalszych konsultacjach i uzgodnieniach z szeroką reprezentacją mieszkańców gminy, uzyskać szerokie poparcie i wyzwolić drzemiący w lokalnej społeczności potencjał gospodarczy. Jest to o tyle ważne, że w trakcie realizacji strategii Polska stanie się prawdopodobnie członkiem Unii Europejskiej, co spowoduje daleko idące zmiany w funkcjonowaniu samorządów lokalnych i stworzy ogromne szanse rozwojowe, ale także zrodzi istotne zagrożenia.

Aktywny udział przedstawicieli Zespołu Programowego ds. Strategii we wszystkich pracach nad przygotowaniem Strategii Rozwoju Gminy Oborniki Śląskie zapewnia temu dokumentowi poczucie lokalnej własności i reprezentacji interesów społeczności gminnej. Wysoka ranga nadana procesowi tworzenia strategii, zwłaszcza udział kluczowych aktorów życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego, pozwala mieć nadzieję, iż jej realizacją będą żywo zainteresowane wszystkie najważniejsze ugrupowania polityczne, społeczne i gospodarcze. Spełniono w ten sposób istotne z punktu widzenia planowania strategicznego kryterium zgody i reprezentacji społecznej,
co sprawia, że przygotowana Strategia jest dokumentem o charakterze roboczym, pozwalającym określać i przygotowywać projekty służące jej realizacji. Jako dokument, z którego korzystać będą wszystkie ugrupowania społeczne, polityczne i gospodarcze w trakcie kolejnych ośmiu lat, Strategia będzie przedmiotem monitoringu i systematycznej oceny. Zespół Programowy ds. Strategii przykładał dużą wagę do kwestii aktualizowania zagadnień strategicznych i kontroli realizacji przyjętych celów strategicznych. Stąd też Strategia zawiera także opis procesów, które w przyszłości zostaną wykorzystane do monitorowania wdrażania celów oraz oceny rezultatów realizacji założeń strategicznych, opartych na jednolitym modelu i kryteriach. Procesy monitorowania i oceny strategii pozwolą zweryfikować stan realizacji poszczególnych celów Strategii oraz wpływu tej realizacji na środowisko gospodarcze, społeczne i przyrodnicze. Monitoring i ewaluacja pozwolą na uaktualnienie zapisów strategii, dostosowując ją do zmian zachodzących w samej gminie oraz w otaczającym ją środowisku.

Strategia Rozwoju Gminy Oborniki Śląskie, dzięki zastosowaniu metody aktywnego planowania strategii oraz bogatej merytorycznie treści, zapewnia sobie należytą, nadrzędną pozycję wśród innych dokumentów o charakterze planistycznym, gdyż jest odzwierciedleniem dążeń ogółu mieszkańców gminy, opartych na rzetelnie przeprowadzonej analizie strategicznej. Wszelkie kolejne działania podejmowane na rzecz rozwoju gminy powinny być zgodne z jej zapisami, gdyż stanowi ona spójny, jednolity program rozwoju społeczno-gospodarczego. Dzięki temu jest ona również dokumentem posiadającym walory edukacyjne.

 
  1. Wstęp.
  2. Wizerunek Gminy Oborniki Śląskie.
  3. Założenia metodologiczne strategii.
  4. Analiza SWOT/PEST.
  5. Wizja Gminy Oborniki Śląskie.
  6. Priorytety rozwojowe.
  7. Misja Gminy Oborniki Śląskie.
  8. Generowanie celów głównych.
  9. Wybór najlepszej strategii.
  10. Cele szczegółowe składających się
    na realizację celów ogólnych.
  11. Monitoring i ocena realizacji przyjętej strategii
  12. Zadania rekomendowane do wyższych szczebli samorządu i administracji państwowej.
  13. Wieloletni Plan Inwestycyjny
  14. Zakończenie.