XIII. Wieloletni
Plan InwestycyjnyNa Wieloletni Plan
Inwestycyjny składają się zadania inwestycyjne o charakterze
strategicznym oraz zadania inwestycyjne bieżące.
Zadania inwestycyjne strategiczne dla I etapu obejmującego lata
2000-2008
l.p. |
Zadania strategiczne |
2000 |
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
1 |
Opracowanie
planów miejscowych zagospodarowania przestrzennego
obejmujących nowy układ komunikacyjny Wrocław-Oborniki
Śląskie, wraz z przygotowaniem planów miejscowych dla
terenów inwestycyjnych w obrębie Zajączkowa, Pęgowa, Kotowic
i Lubnowa |
500 tys. |
|
|
|
|
|
|
2 |
Wykup terenów
pod drogę Oborniki Śląskie-Wrocław oraz opracowanie
dokumentacji projektowej na drogę i wiadukt nad terenami
kolejowymi |
|
|
2400 tys. |
|
|
|
|
|
3 |
Przygotować
miejscowe plany zagospodarowania dla wszystkich miejscowości
usytuowanych w obrębie gminy |
|
600 tys. |
|
|
|
|
|
|
4 |
Budowa wiaduktu
nad terenami kolejowymi |
|
|
|
2500 tys. |
|
|
|
5 |
Realizacja
odcinka drogi o długości 3 km ciągnącego się od wiaduktu
przy rzece Widawie do Zajączkowa |
|
|
|
4500 tys. |
|
|
|
6 |
Realizacja
odcinka drogi o długości 5 km ciągnącego się od Zajączkowa
do ul. Dworcowej w Pęgowie |
|
|
|
|
|
7500 tys. |
|
7 |
Uzbrojenie
terenów pod budownictwo jednorodzinne i deweloperskie w
Pęgowie, Lubnowie, Zajączkowie i Kotowicach |
|
|
|
|
|
dla 100 ha = 20000 tys. |
8 |
Przygotowanie
studium wykonanlności projektu obszaru usługowo-handlowego
przy nowo planowanej drodze |
|
150 tys. |
|
|
|
|
|
|
9 |
Przygotowanie
studium wykonalności projektu nowego układu komunikacyjnego
w gminie |
|
100 tys. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Razem koszty inwestycyjne dla I etapu : |
38250 tys. |
W etapie II przewidzianym na lata 2009-2015 konieczne będzie
przeprowadzenie następujących działań strategicznych pozwalających
na realizację misji strategicznej rozwoju osadnictwa w gminie
Oborniki Śląskie.
Etap II 2009-2015
- Wykup terenów pod drogę Pęgów-Nowocielce- obejście m.
Oborniki Śl.
- Wykup terenów pod obejście m. Oborniki Śl.
- Budowa odcinka drogi Pęgów-Nowosielce-obejście m. Oborniki
Śl.
- Budowa drogi obejścia m. Oborniki Śl.
Wnioski - Finansowanie
Średnio wydatki inwestycyjne gminy stanowią ok.
28% ogólnej sumy wydatków. Jeżeli przyjmiemy, na podstawie ostatnich
lat, gdzie wydatki inwestycyjne wynosiły ok. 6000 tys. zł, że
średnie wydatki inwestycyjne gminy wyniosą w latach 2000-2008 ok.
7000 tys. rocznie to ogólna suma wydatków na przewidywany okres
strategiczny wyniesie 63000 tys. zł.
Projektowane wydatki inwestycyjne:
strategiczne:38250 tys.
Przewidywane wydatki inwestycyjne:
RAZEM: 63000 tys. (co stanowi dziewięciokrotność
obecnych średnich wydatków inwestycyjnych)
Oczywiście nie należy zapominać o realizacji
bieżących zadań inwestycyjnych gminy. W przypadku zakładanej
dynamicznej realizacji celów strategicznych, gmina będzie mogła
przeznaczyć w okresie kolejnych dziewięciu lat sumę 24750 tys.
na inwestycje bieżące, czyli ok. 2750 tys. rocznie.
Dodatkowo środki na realizację strategii można
pozyskać poprzez emisję obligacji przychodowych. Obsługę spłaty
obligacji będzie można uzyskać dzięki sprzedaży uzbrojonych działek
pod zabudowę osadniczą (dla planowanych 100 ha):
1,000,000 m2 po 20 zł = 20000 tys.
zł
Do tego należy dodać rentę planistyczną: ok.
3000 tys. zł
Oddanie 100 ha pod zabudowę osadniczą daje
możliwość stworzenia od 1500 do 1800 nowych gospodarstw domowych.
Dynamika procesu osiedleńczego zależna będzie od aktywnych działań
promocyjnych i marketingowych podejmowanych przez gminę. Należy
pamiętać, że już w okresie od roku 2002 gmina powinna przeznaczyć
średnio od 100 tys. do 200 tys. zł. na aktywne działania promocyjne
swojej oferty osadniczej.
Istotnym pomysłem wydaje się powołanie spółki
akcyjnej o charakterze spółki użyteczności publicznej w formie
spółki inwestycyjnej typu venture capital. Gmina mogłaby stać
się udziałowcem w takiej spółce poprzez wniesienie aportem kapitału
stanowiącego min. 50% w kapitału akcyjnego spółki, przekładającego
się na min. 50% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy.
Przedmiotem działalności takiej spółki określonym jej statutem
byłoby prowadzenie działalności inwestycyjnej na rzecz:
- przedsiębiorstw z terenu gminy;
- przedsiębiorstw z poza terenu gminy;
- infrastruktury gminnej;
Gmina jako akcjonariusz spółki jest uprawniona do
czerpania korzyści majątkowych z tytułu dywidendy, a także ma
możliwość aktywnego wspierania lokalnych przedsiębiorców i
zatrudnienia oraz możliwość prowadzenia inwestycji przynoszących
korzyści majątkowe w długim okresie.
Wnioski ? struktura wdrażająca
Dla obsługi realizacji zadań inwestycyjnych,
zarówno bieżących, jak i strategicznych, konieczna jest sprawna
struktura zarządzająca i organizacyjna. W świetle nowych rozwiązań
zawartych w znowelizowanej Ustawie o rynkach kapitałowych, która
wejdzie w życie z dniem 01.01.2001 r. najlepszym rozwiązaniem byłoby
powołanie spółki akcyjnej o kapitale mieszanym, publiczno-prywatnym,
która jako spółka typu venture capital prowadząca badania
projektowe, pozyskująca finasowanie i realizująca projekty
inwestycyjne na terenie gminy.
|