26 stycznia 2001 ROZSĄDNE GOSPODAROWANIE ODPADAMI Na XXIV sesji w dniu 28 września 2001 roku Rada Miejska podjęła uchwałę w sprawie: składania informacji odnośnie gospodarowania wytworzonymi odpadami na terenie gminy Oborniki Śląskie. Uchwała obowiązuje od dnia 1 listopada 2000 roku. O komentarz poprosiliśmy Małgorzatę Wilczak inspektora ds. ochrony środowiska. Małgorzata Wilczak: Z dniem 1 stycznia 1998 roku weszły w życie ustawa o odpadach i gruntownie znowelizowana ustawa o ochronie i kształtowaniu środowiska. Ustawy te wprowadziły nowe rozwiązania w zakresie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska, w szczególności za emisję zanieczyszczeń i składowanie odpadów. Ustawy dają możliwość, a właściwie nakładają na gminy obowiązek podejmowania miejscowych uregulowań prawnych kompleksowo rozwiązujących gospodarkę odpadami. Stąd wprowadzona została segregacja śmieci, a także obowiązek składania informacji odnośnie gospodarowania wytworzonymi odpadami na terenie gminy Oborniki Śląskie. Kogo uchwała dotyczy? Wszystkich podmiotów gospodarczych wytwarzających zanieczyszczenia, począwszy od firm produkcyjnych, właścicieli sklepów poprzez rzemiosło, a na hodowcach kwiatów skończywszy. Jak powinna być realizowana? Każdy przedsiębiorca, we własnym zakresie, jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji rodzaju i ilości powstających w jego firmie odpadów ( np. na podstawie faktur za przyjęcie na składowisko ). Jeżeli jakieś odpady są kierowane do recyklingu, np. makulatura, to ten fakt powinien być zaznaczony i udokumentowany. Następnie sam nalicza wysokość opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska. Informację składa się raz do roku do Urzędu Marszałkowskiego. Opłatę wnosi się, na konto redystrybucyjne Urzędu Marszałkowskiego, również raz do roku, bez wezwania i decyzji - podobnie jak podatki od dochodów osobistych lub z działalności gospodarczej. Kopia informacji do Marszałka składana jest do Burmistrza Gminy. Klasyfikacje odpadów i wysokości opłat regulują szczegółowe rozporządzenia do ustaw. Do wszystkich podmiotów gospodarczych w gminie sukcesywnie wysyłamy pisma informujące o przepisach regulujących gospodarowanie odpadami. Służymy również pomocą i objaśnieniami w zaznajomieniu z tematem. Czy Gmina ma udział w tych pieniądzach? Pieniądze trafiają do Wojewódzkiego Funduszu Środowiska. Gminie należny jest 20 % odpis przeznaczony na działania związane z ochroną środowiska. W ubiegłym roku środki te pokryły, w dużej mierze, koszty wdrażania programu segregacji - zakup worków, kontenerów, program edukacyjny. Również część nowych nasadzeń, montaż budek lęgowych czy organizację konkursu na najpiękniejszą posesję finansowane były z powyższych pieniędzy. W jakim celu została podjęta uchwała? Przecież za wywóz śmieci płaci się na składowisku według stawek przyjętych przez Radę Miejską. Ustawa sejmowa, a w ślad za nią uchwała Rady Miejskiej ma wymusić na wytwarzających odpady minimalizowanie ich ilości oraz wtórny przerób odpadów. Opłatom nie podlegają odpady skierowane do recyklingu. W obecnych czasach problemem nas wszystkich są rosnące hałdy śmieci, wyczerpujące się zasoby naturalne - a co za tym idzie - degradujące się środowisko. Nie możemy sobie już pozwolić na lekkomyślne i bezmyślne traktowanie środowiska, w którym żyjemy my, a będą jeszcze następne pokolenia. Stąd przedsięwzięcia i ustawy wymuszające - poprzez dodatkowe opłaty - rozsądne gospodarowanie, w tym wypadku, odpadami poprodukcyjnymi. Dziękuję za rozmowę. Romana Obrocka
|
Serwis prasowy nr 43 Serwis prasowy nr 42
Serwis prasowy nr 41
|