10 listopada 2000SPOTKANIE Z
SOŁTYSAMI
W dniu 8 listopada odbyło się spotkanie sołtysów wsi gminy Oborniki Śląskie z
burmistrzami Jerzym Wiśniewskim i Adamem Stockim. Zwyczajowo takie spotkania odbywają
się dwa razy do roku, wiosną i jesienią. Uczestnikami byli również pracownicy Urzędu
Gminy, którzy na bieżąco wyjaśniali kwestie poruszane przez gospodarzy wsi. W swoim
wystąpieniu burmistrz Jer zy Wiśniewski zdał
sprawozdanie z dokonań inwestycyjno - remontowych oraz prac planowanych w przyszłym roku
budżetowym. Następnie omawiano zagadnienia według przedstawionego porządku.
Koncesje na sprzedaż alkoholu.
Koncesję na sprzedaż alkoholu wydaje burmistrz kierując się opinią Rady Sołeckiej,
jeżeli wniosek jest z terenów wiejskich. O zapisach ustawy o wychowaniu w trzeźwości,
uniemożliwiających wydanie zezwolenia, przypomniała Ewa Heydel - Ozimina pełnomocnik
burmistrza ds. profilaktyki i uzależnień, min. bliskość szkoły czy kościoła.
Burmistrz zaapelował o bardzo rozważne opiniowanie wniosku. Przy podejmowaniu decyzji o
wydanie koncesji opinia rady sołeckiej jest elementem najbardziej ważącym. W przypadku
skarg na punkt sprzedaży napojów alkoholowych gmina uruchamia procedurę cofnięcia
koncesji.
Gorąca kwestia umorzeń podatkowych z
powodu suszy.
Temat ulg w podatku rolnym wyjaśniała Danuta Walszczak inspektor ds. podatków i opłat.
Uregulowanie prawne przewiduje dwa rodzaje ulg w podatku rolnym: ustawowe, np. z tytułu ugorowania, kupna ziemi czy niskich klas
bonitacyjnych oraz zaniechania i umorzenia.
O możliwości udzielenia ulgi w postaci zaniechania lub umorzenia mówi Ordynacja
podatkowa. Ulga taka może być zastosowana gdy zapłacenie podatku zagrozi egzystencji
podatki lub w nagłych wypadkach losowych.
W związku z tegoroczną suszą do Urzędu Gminy wpłynęło 49 podań o umorzenie
podatku.
Ponieważ Wojewoda Dolnośląski nie ogłosił stanu klęski, a Rada Miejska nie
wprowadziła uchwałą zwolnień z tytułu suszy konieczne było przeprowadzenie
postępowania w rozpatrywaniu podań zgodnie z zaleceniami Ordynacji podatkowej czyli
szczegółowe zapoznanie się z sytuacją materialną podatnika. Do każdego
wnioskującego, zgodnie z zaleceniami Ordynacji podatkowej zostało wysłane POSTANOWIENIE o wszczęciu postępowania podatkowego z
prośbą o dostarczenie dokumentów określających dochody podatnika i jego rodziny oraz
wskazania wszystkich innych okoliczności mających wpływ na sytuację materialną. Na
podstawie dokumentów i przeprowadzonego wywiadu
sporządza się PROTOKÓŁ określający miesięczny dochód podatnika i porównuje z
minimum socjalnym. Jeżeli jest poniżej minimum uważa się, że zapłacenie podatku
zagraża egzystencji i ulga jest udzielana. Jak wyżej wspominaliśmy do Urzędu wpłynęło 49 podań. Do podpisania PROTOKOŁU zgłosiło
się 9 osób. Do udzielenia ulgi zakwalifikowało się 5 podatników.
Weryfikacja zeznań podatkowych.
Podatek od nieruchomości, uiszczany zgodnie z deklaracjami składanymi przez
właścicieli nieruchomości według stawek uchwalanych przez Radę Miejską został
wprowadzony w 1991 roku.
W ubiegłym roku została podjęta decyzja o weryfikacji zeznań podatkowych /odnośnie
podatku od nieruchomości/. W związku z tym została przeprowadzona również akcja
informacyjna. Informacja o konieczności uaktualnienia deklaracji, napisana prostym i
jasnym językiem, ukazała się w prasie oraz była dołączona do każdego nakazu
płatniczego. W roku 2001 akcja informacyjna zostanie powtórzona. Takie decyzje,
powiedział wiceburmistrz Adam Stocki, nie przysparzają nam popularności ale my
wspólnie musimy pilnować budżetu i w kwestiach podatkowych sytuacja powinna być jasna.
Podatki powinni wszyscy uczciwie płacić.
Bezpieczeństwo na drogach.
Wiceburmistrz Adam Stocki poinformował również o powołaniu zespołu ds.
bezpieczeństwa, opracowującego, między innymi, mapę zagrożeń drogowych w gminie z
zaznaczeniem miejsc niebezpiecznych i propozycją sposobu zniwelowania zagrożenia. Swoje
uwagi na ten temat Sołtysi mogą zgłaszać do Marka Ciechanowicza inspektora ds. dróg z
Wydziału Inwestycyjno - Technicznego pracującego w powołanym zespole.
Numeracje porządkowe posesji.
W związku z dużym ruchem budowlanym na terenie gminy, problemy dotyczące numeracji
posesji omówił Wojciech Seredyński kierownik Wydziału Architektury. Zwrócił się z
prośbą o porządkowanie spraw związanych z numerowanie posesji bowiem ułatwia to
pracę wszystkim służbom. Zaapelował też do Rad Sołeckich o składanie propozycji
nazw dla nowowydzielanych ulic. Wprowadza to ład w orientowaniu się na planie i w
terenie. Rady Sołeckie powinny również zgłaszać zapotrzebowanie na tereny sportowo -
rekreacyjne w obrębach swoich wsi. Po przeanalizowaniu usytuowania przez Wydział będzie
już gotowy materiał do prac nad miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego.
Grupy producentów, wapnowanie i segregacja.
O prawnej możliwości zrzeszania się rolników w grupy
producenckie mówił Józef Wnęk kierownik Wydziału Rolnictwa. Wydział może służyć
pomocą organizacyjną. Jest deklaracja Mariana Sobiły prezesa GS o udostępnieniu
magazynu zbożowego. J. Wnęk przypomniał również o możliwości skorzystania przez
rolników z refundacji przy zakupie wapna potrzebnego do wapnowania gleb. Konieczne jest
wykonanie prób glebowych. Poinformował także o wprowadzeniu segregacji śmieci na terenach wiejskich w przyszłym roku,
najprawdopodobniej z wiosną. Poinformowano również Sołtysów o szkoleniach
agroturystycznych. Kierownik Wydziału Rolnictwa złożył krótkie sprawozdanie z wyjazdu
studyjnego do gospodarstw agroturystycznych w Wielkopolsce.
Wszystkie postulaty i uwagi zgłoszone przez Sołtysów zostały zanotowane. Część z
nich została wyjaśniona przez Burmistrzów jeszcze w trakcie spotkania. Reszta
przekazana do poszczególnych wydziałów Urzędu Gminy. Zainteresowane osoby będą
sukcesywnie informowane o sposobie załatwienia sprawy. |