25 sierpnia 2000

"RONDO"

Skrzyżowanie - stan obecny; proponowane rozwiązanie.

W dniu 20 września 2000 r. w siedzibie Dolnośląskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich we Wrocławiu odbędzie się otwarcie ofert w przetargu na wykonanie modernizacji skrzyżowania ulic Piłsudskiego - Dworcowa w Obornikach Śląskich w ciągu dróg wojewódzkich nr 340 i 342 - "RONDO". Przedstawicielem naszego Urzędu w komisji przetargowej będzie Marek Ciechanowicz z Wydziału Inwestycyjno - Technicznego.

Jak już wcześniej informowaliśmy w wyniku uzgodnień zawartych pomiędzy dyrektorem DZDW Andrzejem Jakubowskim, a naszym burmistrzem Jerzym Wiśniewskim modernizacja skrzyżowania znalazła się w harmonogramie inwestycji drogowych na ten rok. Zadanie jest finansowane z budżetu DZDW przy współudziale gminy.

Mankamentami obecnego skrzyżowania, jak czytamy w Koncepcji modernizacji skrzyżowania..." są:

  1. "...najbardziej niekorzystna sytuacja występuje na relacji lewoskrętów z Wrocławia do Wołowa oraz relacji prawoskrętów z Wołowa do Wrocławia."
  2. "...brak widoczności w prawo na wlocie z Wrocławia.:"
  3. "...niewłaściwe ukształtowanie skrzyżowania w planie. Zajmuje ono dużo terenu, przy jednoczesnym braku pełnego wykorzystania powierzchni."

"Według danych Komisariatu Policji w Obornikach Śląskich dochodzi na projektowanym skrzyżowaniu do częstych kolizji drogowych i ich liczba rośnie" ponadto "szczególnie często przekraczana jest prędkość na kierunkach jadących z pierwszeństwem przejazdu (Trzebnica - Wołów), co stwarza bardzo duże zagrożenie dla pieszych.

Projektanci rozpatrywali trzy warianty rozwiązania problemu:

Wariant I - rondo

Wariant II - skrzyżowanie o poszerzonych wlotach

Wariant III - objazd

Mając na względzie poprawę bezpieczeństwa pieszych i jadących oraz uwzględniając wszystkie uwarunkowania: obecną sytuację komunikacyjną, koszt realizacji, zakres prac do wykonania, estetykę miejsca, charakter miasteczka oraz zdrowie okolicznych mieszkańców aprobatę projektantów zyskał wariant I - rondo. "... gwarantuje najwyższy poziom bezpieczeństwa ruchu dzięki ukształtowaniu torów jazdy pojazdów, który zmusza do znacznego ograniczenia prędkości. Ponadto rozwiązanie typu rondo z pierwszeństwem przejazdu na rondzie nie narzuca żadnemu z wlotów uprzywilejowania - wszyscy kierowcy muszą ustąpić pierwszeństwa przejazdu. Ta cecha skrzyżowania również zwiększa bezpieczeństwo ruchu dzięki zmniejszeniu prędkości i wymuszeniu na kierujących większej koncentracji. Zwiększy się również bezpieczeństwo pieszych przekraczających jezdnię dzięki wprowadzeniu wysp rozdzielających, na których umiejscowiono azyle dla pieszych.

Serwis prasowy nr 27
25 sierpnia 2000

Serwis prasowy nr 26
18 sierpnia 2000

Serwis prasowy nr 25
1 sierpnia 2000