18 maja 2001
ARKUSZ ORGANIZACYJNY
Na kwietniowym posiedzeniu Zarząd Gminy przyjął
nowe zasady opracowania arkuszy organizacyjnych szkół. Przydział godzin na
poszczególne szkoły dokonuje się według jednolitych wskaźników. Podstawą do
określenia wskaźników w szkołach liczących powyżej 300 uczniów jest ilość
uczniów w danej szkole. Liczebność klas wpływa na wysokość wskaźnika - mówi
Krzysztof Rudzki inspektor ds. oświaty . Natomiast w szkołach mniej licznych
podstawą do wyliczenia limitu godzin jest ilość etatów w odniesieniu do jednego
oddziału.
Na tej podstawie, matematycznymi wzorami, dyrektor wylicza ilość godzin
przeliczeniowych - na które składają się godziny dydaktyczne /zgodnie z ramowym planem
nauczania/, świetlicowe, biblioteczne, pedagoga szkolnego oraz zniżki kierownicze -
potrzebne do prawidłowego funkcjonowania szkoły. Na tę ilość godzin placówka otrzyma
pieniądze pochodzące: z subwencji oświatowej i budżetu gminy. Wyklucza to jakąkolwiek
uznaniowość, zarówno ze strony organu prowadzącego, jak i dyrekcji placówki.. Suwerenną
decyzją dyrekcji szkoły jest sposób rozdziału i przydziału godzin poszczególnym
pracownikom oraz zatrudnianie pracowników. Dyrektorzy będą mieli dowolność
działania, w ramach przyznanego limitu godzin i etatów, ale działania te będą
musiały być zgodne z rozporządzeniami MEN. Nowa zasada sporządzania arkusza dotyczy
nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. W następnym etapie Zarząd opracuje zasady
planowania środków na wydatki pozapłacowe /energia, woda, pomoce dydaktyczne, środki
czystości, ogrzewanie itp./.
Opracowanie nowych zasad wymusiła sytuacja ekonomiczna i szczupłość subwencji
oświatowej oraz brak ogólnych standardów oświatowych określanych przez MEN. Zarząd
Gminy od początku kadencji dostrzegał potrzebę opracowania lokalnych standardów i
sugerował zmianę sposobu rozdziału środków na oświatę oraz danie większych
kompetencji i swobody w zarządzaniu placówkami oświatowymi ich dyrektorom. Swoją
koncepcję oparliśmy na 4-letnim doświadczeniu nyskiej oświaty.
Nowa zasada opracowania arkusza organizacyjnego szkoły jest to pierwszy etap do
wprowadzenia daleko idącej samodzielności w zarządzaniu szkołą.
RO |
Serwis prasowy nr 56
18 maja 2001
Serwis prasowy nr 55
11 maja 2001
|