18 maja 2001

ARKUSZ ORGANIZACYJNY

Na kwietniowym posiedzeniu Zarząd Gminy przyjął nowe zasady opracowania arkuszy organizacyjnych szkół. Przydział godzin na poszczególne szkoły dokonuje się według jednolitych wskaźników. Podstawą do określenia wskaźników w szkołach liczących powyżej 300 uczniów jest ilość uczniów w danej szkole. Liczebność klas wpływa na wysokość wskaźnika - mówi Krzysztof Rudzki inspektor ds. oświaty . Natomiast w szkołach mniej licznych podstawą do wyliczenia limitu godzin jest ilość etatów w odniesieniu do jednego oddziału.

Na tej podstawie, matematycznymi wzorami, dyrektor wylicza ilość godzin przeliczeniowych - na które składają się godziny dydaktyczne /zgodnie z ramowym planem nauczania/, świetlicowe, biblioteczne, pedagoga szkolnego oraz zniżki kierownicze - potrzebne do prawidłowego funkcjonowania szkoły. Na tę ilość godzin placówka otrzyma pieniądze pochodzące: z subwencji oświatowej i budżetu gminy. Wyklucza to jakąkolwiek uznaniowość, zarówno ze strony organu prowadzącego, jak i dyrekcji placówki.. Suwerenną decyzją dyrekcji szkoły jest sposób rozdziału i przydziału godzin poszczególnym pracownikom oraz zatrudnianie pracowników. Dyrektorzy będą mieli dowolność działania, w ramach przyznanego limitu godzin i etatów, ale działania te będą musiały być zgodne z rozporządzeniami MEN. Nowa zasada sporządzania arkusza dotyczy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. W następnym etapie Zarząd opracuje zasady planowania środków na wydatki pozapłacowe /energia, woda, pomoce dydaktyczne, środki czystości, ogrzewanie itp./.

Opracowanie nowych zasad wymusiła sytuacja ekonomiczna i szczupłość subwencji oświatowej oraz brak ogólnych standardów oświatowych określanych przez MEN. Zarząd Gminy od początku kadencji dostrzegał potrzebę opracowania lokalnych standardów i sugerował zmianę sposobu rozdziału środków na oświatę oraz danie większych kompetencji i swobody w zarządzaniu placówkami oświatowymi ich dyrektorom. Swoją koncepcję oparliśmy na 4-letnim doświadczeniu nyskiej oświaty.

Nowa zasada opracowania arkusza organizacyjnego szkoły jest to pierwszy etap do wprowadzenia daleko idącej samodzielności w zarządzaniu szkołą.

RO

Serwis prasowy nr 56
18 maja 2001

Serwis prasowy nr 55
11 maja 2001