12 lutego 2004
BUDŻET 2004 - KOMENTARZ
Budżet gminy Oborniki Śląskie na rok 2004 jest pierwszym budżetem konstruowanym w
całości przez obecny samorząd. Podstawą układania budżetu jest m.in. ustawa o
Finansach Publicznych, uchwała Rady Miejskiej określająca procedurę uchwalania
budżetu oraz rodzaj i zakres szczegółowości materiałów informacyjnych
towarzyszących budżetowi. Kompletując materiały do projektu budżetu rozpatrzyliśmy
potrzeby wszystkich jednostek organizacyjnych finansowanych przez gminę, jak również
finansowanych przez budżet państwa. Szczególnie starannie przepatrywaliśmy wnioski
składane przez radnych, rady sołeckie, grupy mieszkańców i reprezentantów organizacji
społecznych działających na terenie gminy.
Najtrudniejszą rzeczą jest zawsze wybór zadań do realizacji, co automatycznie
oznacza odrzucenie pozostałych. Jednak rzetelne prognozowanie dochodów już dokonuje
selekcji zadań, przy jednoczesnej konieczności kontynuacji inwestycji rozpoczętych
(szkoły, kanalizacja, wodociągi) oraz ważnych ze względów społecznych dla lokalnej
wspólnoty (remonty i budowa dróg). Nadzieją na rok przyszły jest fakt, że rok
bieżący to finał budowy gimnazjum, czyli główny inwestycyjny ciężar uwolni się.
Projekt budżetu, po uwzględnieniu uwag zgłoszonych przez radnych w czasie debat na
posiedzeniach komisji, Rada Miejska uchwaliła na XVI sesji w dniu 5 lutego stosunkiem
głosów 12 za, przy 2 wstrzymujących się. Dziękuję Radzie za zaufanie.
Ostatecznie budżet po stronie dochodów zamknął się kwotą 25.553.802,- złotych a
po stronie wydatków - 25.635.996,- Deficyt w wysokości 82.194,- zł zostanie pokryty z
kredytu. Dochody gminy składają się głównie z: subwencji
- 7.965.153,- , udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych -
5.075.061,-, podatków i opłat lokalnych - 6.147.900,- , ze sprzedaży majątku gminy
(działki budowlane, Szarotka) - 3.264.886,- plus dotacje z budżetu państwa na: zadania
bieżące - 929.102,-, na zadania inwestycyjne - 1.425.000,-
Za podstawę ustalenia wysokości części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat,
minister finansów przyjmuje wysokość dochodów, które jednostka samorządu
terytorialnego może uzyskać z podatku rolnego, stosując średnią cenę skupu żyta, a
z podatku leśnego - średnią cenę sprzedaży drewna, ogłoszone przez Prezesa
Głównego Urzędu Statystycznego, a w przypadku innych podatków, stosując do ich
obliczenia górne granice stawek podatków obowiązujące w danym roku, bez zwolnień,
odroczeń, umorzeń oraz zaniechania poboru podatków. Skutki finansowe wynikające z
uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego, określających niższe stawki
podatków (z wyłączeniem podatków od środków transportowych) oraz skutki finansowe
decyzji, wydawanych przez organy podatkowe, nie stanowią podstawy do zwiększenia
części wyrównawczej subwencji lub zmniejszenia wpłat.
W tym miejscu warto również powiedzieć o lwiej części budżetu gminy, mianowicie
budżecie oświaty, który stanowi połowę wydatkowanego budżetu gminy, zamykając się
kwotą 12.250.108,- złotych, z czego w subwencji przychodzi tylko 6.770.671,- złotych.
Krótko o inwestycjach. Zacznę od dróg, bo to jest bardzo newralgiczna kwestia. Z
zaplanowanej kwoty 260 tysięcy złotych chcemy wybudować: jezdnię w ul. Żwirki i
Wigury, chodnik w ul. Łokietka (do Słowackiego), wykonać projekt drogi w ul.
Mickiewicza i Słowackiego w Pęgowie wraz z budową odwodnienia (współpraca z
mieszkańcami), rozpoczęcie inwestycji - budowa drogi w Golędzinowie oraz wybudować
most na drodze Lubnów - Uraz. To jest plan minimum zapisany w budżecie, ale jestem
optymistą. W ubiegłorocznym planie budżetowym były zapisane 2 drogi - Wzgórze
Magdaleny i Modrzewiowa, a rok 2003 zamknęliśmy wykonaniem 12 dróg. Nie mówiąc już o
zapewnieniu bezpłatnego pozyskania budulca - frezowiny w ilości 12.000 ton. W roku
ubiegłym przerobiliśmy 6.000 ton - więcej nie byliśmy w stanie. Myślę, że w ciągu
bieżącego roku pojawią się również dodatkowe możliwości i tegoroczny drogowy plan
zadaniowy będziemy również zamykać korzystniejszym bilansem.
Żródłem sfinansowania wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach
gminy będzie zaciągnięty kredyt w wysokości 1.000.0000,- złotych na budowę
kanalizacji Siemianice - Kuraszków, z rozłożeniem spłaty na 15 lat. Inwestycja ta jest
ujęta w wieloletnim programie inwestycyjnym gminy, a jej finansowanie jest przewidziane w
pakiecie projektów strukturalnych w ramach programu wspierania finansowego małych i
średnich gmin.
Kolejne wydatki inwestycyjne: wykupy gruntów (konieczne i na powiększenie majątku
gminy) - 220 tysięcy złotych; komputeryzacja Urzędu - 28.500,-; zakup samochodu dla OSP
- 45 tysięcy; zakupy inwestycyjne w szkołach - 7.500,-. Krótko o kwotach na budowę
gimnazjum. Do końca ubiegłego roku inwestycja pochłonęła kwotę 9.477.852,- zł.
Według planu tegorocznego, do ukończenia budowy potrzebne jest jeszcze 2.522.148,- zł,
w tym z własnego budżetu - 317.148,- zł, z dotacji - 805.000,- zł i kredytu -
1.400.000,- zł.
Wracając do inwestycyjnej wyliczanki: kanalizacja Golędzinów (kontynuacja budowy
przykanalików) - 120.000,-zł; wykonanie projektu kanalizacji w Wilczynie - 30.000,-zł.
Dwie kolejne pozycje po 20.000,- zł wspierają inicjatywę mieszkańców Bagna i
Morzęcina Wielkiego - rozwiązanie problemu dostarczania wody do domostw oddalonych od
wsi. Czeka także na zwodociągowanie już ostatnia wieś w gminie - Niziny. Na ten cel
zarezerwowaliśmy 200.000,-zł. Ważnym dla nas zadaniem jest wyposażanie zbywanych
działek budowlanych w infrastrukturę techniczną. Dużym powodzeniem wśród nabywców
cieszą się działki w rejonie naszego nowego osiedla, od ulicy Chrobrego w strone lasudo
lasu. W związku z tym właśnie ten rejon jest objęty zapisem budżetowym na kwotę
437.000,- złotych. Natomiast bezgotówkowo odbędzie się skablowanie linii wysokiego
napięcia w rejonie ul. Energetycznej (napowietrzna linia energetyczna uniemożliwia
zbycie działek. W zamian za skablowanie przekażemy Energetyce na własność grunt
gminny, który Energetyka użytkuje przy ul. Trzebnickiej.
Od dłuższego czasu rozważaliśmy konieczność budowy kotłowni w Ośrodku Sportu i
Rekreacji. Zapisana w budżecie kwota w wysokości 180.000,- złotych zostanie
uruchomiona, tylko w przypadku pozyskania dotacji w wysokości 420.000,- złotych.
Pamiętać też musimy o tym, że w roku bieżącym, na spłatę wcześniejszych
pożyczek i kredytów, musimy przeznaczyć ok. 2,5 miliona złotych.
Jeszcze jedna uwaga. Samorządom przybywa zadań, co nie znajduje odzwierciedlenia w
przekazywaniu środków z budżetu państwa np. w bieżącym roku w finansowanie z
budżetu gminy weszły koszty oświetlenia dróg powiatowych i wojewódzkich w wysokości
230.000,- zl.
Paweł Misiorek
Burmistrz Obornik Śląskich
zobacz pełny tekst uchwały budżetowej |
Serwis prasowy nr 90
12-25 lutego 2004
|