12 lutego 2004

BUDŻET 2004 - KOMENTARZ

Budżet gminy Oborniki Śląskie na rok 2004 jest pierwszym budżetem konstruowanym w całości przez obecny samorząd. Podstawą układania budżetu jest m.in. ustawa o Finansach Publicznych, uchwała Rady Miejskiej określająca procedurę uchwalania budżetu oraz rodzaj i zakres szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących budżetowi. Kompletując materiały do projektu budżetu rozpatrzyliśmy potrzeby wszystkich jednostek organizacyjnych finansowanych przez gminę, jak również finansowanych przez budżet państwa. Szczególnie starannie przepatrywaliśmy wnioski składane przez radnych, rady sołeckie, grupy mieszkańców i reprezentantów organizacji społecznych działających na terenie gminy.

Najtrudniejszą rzeczą jest zawsze wybór zadań do realizacji, co automatycznie oznacza odrzucenie pozostałych. Jednak rzetelne prognozowanie dochodów już dokonuje selekcji zadań, przy jednoczesnej konieczności kontynuacji inwestycji rozpoczętych (szkoły, kanalizacja, wodociągi) oraz ważnych ze względów społecznych dla lokalnej wspólnoty (remonty i budowa dróg). Nadzieją na rok przyszły jest fakt, że rok bieżący to finał budowy gimnazjum, czyli główny inwestycyjny ciężar uwolni się.

Projekt budżetu, po uwzględnieniu uwag zgłoszonych przez radnych w czasie debat na posiedzeniach komisji, Rada Miejska uchwaliła na XVI sesji w dniu 5 lutego stosunkiem głosów 12 za, przy 2 wstrzymujących się. Dziękuję Radzie za zaufanie.

Ostatecznie budżet po stronie dochodów zamknął się kwotą 25.553.802,- złotych a po stronie wydatków - 25.635.996,- Deficyt w wysokości 82.194,- zł zostanie pokryty z kredytu. Dochody gminy składają się głównie z: subwencji - 7.965.153,- , udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych - 5.075.061,-, podatków i opłat lokalnych - 6.147.900,- , ze sprzedaży majątku gminy (działki budowlane, Szarotka) - 3.264.886,- plus dotacje z budżetu państwa na: zadania bieżące - 929.102,-, na zadania inwestycyjne - 1.425.000,-

Za podstawę ustalenia wysokości części wyrównawczej subwencji ogólnej i wpłat, minister finansów przyjmuje wysokość dochodów, które jednostka samorządu terytorialnego może uzyskać z podatku rolnego, stosując średnią cenę skupu żyta, a z podatku leśnego - średnią cenę sprzedaży drewna, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, a w przypadku innych podatków, stosując do ich obliczenia górne granice stawek podatków obowiązujące w danym roku, bez zwolnień, odroczeń, umorzeń oraz zaniechania poboru podatków. Skutki finansowe wynikające z uchwał organów jednostek samorządu terytorialnego, określających niższe stawki podatków (z wyłączeniem podatków od środków transportowych) oraz skutki finansowe decyzji, wydawanych przez organy podatkowe, nie stanowią podstawy do zwiększenia części wyrównawczej subwencji lub zmniejszenia wpłat.

W tym miejscu warto również powiedzieć o lwiej części budżetu gminy, mianowicie budżecie oświaty, który stanowi połowę wydatkowanego budżetu gminy, zamykając się kwotą 12.250.108,- złotych, z czego w subwencji przychodzi tylko 6.770.671,- złotych.

Krótko o inwestycjach. Zacznę od dróg, bo to jest bardzo newralgiczna kwestia. Z zaplanowanej kwoty 260 tysięcy złotych chcemy wybudować: jezdnię w ul. Żwirki i Wigury, chodnik w ul. Łokietka (do Słowackiego), wykonać projekt drogi w ul. Mickiewicza i Słowackiego w Pęgowie wraz z budową odwodnienia (współpraca z mieszkańcami), rozpoczęcie inwestycji - budowa drogi w Golędzinowie oraz wybudować most na drodze Lubnów - Uraz. To jest plan minimum zapisany w budżecie, ale jestem optymistą. W ubiegłorocznym planie budżetowym były zapisane 2 drogi - Wzgórze Magdaleny i Modrzewiowa, a rok 2003 zamknęliśmy wykonaniem 12 dróg. Nie mówiąc już o zapewnieniu bezpłatnego pozyskania budulca - frezowiny w ilości 12.000 ton. W roku ubiegłym przerobiliśmy 6.000 ton - więcej nie byliśmy w stanie. Myślę, że w ciągu bieżącego roku pojawią się również dodatkowe możliwości i tegoroczny drogowy plan zadaniowy będziemy również zamykać korzystniejszym bilansem.

Żródłem sfinansowania wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach gminy będzie zaciągnięty kredyt w wysokości 1.000.0000,- złotych na budowę kanalizacji Siemianice - Kuraszków, z rozłożeniem spłaty na 15 lat. Inwestycja ta jest ujęta w wieloletnim programie inwestycyjnym gminy, a jej finansowanie jest przewidziane w pakiecie projektów strukturalnych w ramach programu wspierania finansowego małych i średnich gmin.

Kolejne wydatki inwestycyjne: wykupy gruntów (konieczne i na powiększenie majątku gminy) - 220 tysięcy złotych; komputeryzacja Urzędu - 28.500,-; zakup samochodu dla OSP - 45 tysięcy; zakupy inwestycyjne w szkołach - 7.500,-. Krótko o kwotach na budowę gimnazjum. Do końca ubiegłego roku inwestycja pochłonęła kwotę 9.477.852,- zł. Według planu tegorocznego, do ukończenia budowy potrzebne jest jeszcze 2.522.148,- zł, w tym z własnego budżetu - 317.148,- zł, z dotacji - 805.000,- zł i kredytu - 1.400.000,- zł.

Wracając do inwestycyjnej wyliczanki: kanalizacja Golędzinów (kontynuacja budowy przykanalików) - 120.000,-zł; wykonanie projektu kanalizacji w Wilczynie - 30.000,-zł. Dwie kolejne pozycje po 20.000,- zł wspierają inicjatywę mieszkańców Bagna i Morzęcina Wielkiego - rozwiązanie problemu dostarczania wody do domostw oddalonych od wsi. Czeka także na zwodociągowanie już ostatnia wieś w gminie - Niziny. Na ten cel zarezerwowaliśmy 200.000,-zł. Ważnym dla nas zadaniem jest wyposażanie zbywanych działek budowlanych w infrastrukturę techniczną. Dużym powodzeniem wśród nabywców cieszą się działki w rejonie naszego nowego osiedla, od ulicy Chrobrego w strone lasudo lasu. W związku z tym właśnie ten rejon jest objęty zapisem budżetowym na kwotę 437.000,- złotych. Natomiast bezgotówkowo odbędzie się skablowanie linii wysokiego napięcia w rejonie ul. Energetycznej (napowietrzna linia energetyczna uniemożliwia zbycie działek. W zamian za skablowanie przekażemy Energetyce na własność grunt gminny, który Energetyka użytkuje przy ul. Trzebnickiej.

Od dłuższego czasu rozważaliśmy konieczność budowy kotłowni w Ośrodku Sportu i Rekreacji. Zapisana w budżecie kwota w wysokości 180.000,- złotych zostanie uruchomiona, tylko w przypadku pozyskania dotacji w wysokości 420.000,- złotych.

Pamiętać też musimy o tym, że w roku bieżącym, na spłatę wcześniejszych pożyczek i kredytów, musimy przeznaczyć ok. 2,5 miliona złotych.

Jeszcze jedna uwaga. Samorządom przybywa zadań, co nie znajduje odzwierciedlenia w przekazywaniu środków z budżetu państwa np. w bieżącym roku w finansowanie z budżetu gminy weszły koszty oświetlenia dróg powiatowych i wojewódzkich w wysokości 230.000,- zl.

Paweł Misiorek
Burmistrz Obornik Śląskich

zobacz pełny tekst uchwały budżetowej

Serwis prasowy nr 90
12-25 lutego 2004