20 października 2000
RONDO
Do końca października zostanie przekazany wykonawcy
plac budowy pod realizację inwestycji: ? Modernizacja skrzyżowania ulic Piłsudskiego,
Dworcowa i Skłodowskiej?. O przygotowaniach do inwestycji informowaliśmy mieszkańców
na bieżąco . W międzyczasie, na łamach prasy lokalnej, zaczęły pojawiać się opinie
zaniepokojonych mieszkańców na temat proponowanego rozwiązania: ronda. By rozwiać
obawy mieszkańców zwróciliśmy się do specjalistów z Dolnośląskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich o komentarz. Na nasze pytania odpowiadał inż.
Edward Gilarski specjalista od dokumentacji.Dlaczego
rondo?
W ostatnich latach odnotowujemy lawinowy wzrost pojazdów na naszych drogach. Jest to
nieproporcjonalnie wysokie w stosunku do naszych najśmielszych
przewidywań planistycznych. Do tego nie została dostosowana żadna infrastruktura
drogowa: miejska i poza miejska. Newralgicznym miejscem w Obornikach jest skrzyżowanie
ulic Piłsudskiego, Dworcowej i Skłodowskiej. Stąd władze miasta chcąc problem rozwiązać zabiegały o to od dawna. Nie jest kwestią mody,
żeby w każdym mieście zafundować sobie rondo ale chodzi o poprawienie bezpieczeństwa
ruchu kołowego i pieszego. Oba rodzaje ruchu mają wobec siebie sprzeczne interesy ale
są na siebie skazane i muszą się wzajemnie
tolerować. Rondo wymusza spowolnienie ruchu i eliminując jednocześnie gwałtowne
hamowania.
A uciążliwość dla otoczenia?
Praktycznie nie ma możliwości ucieczki od zagrożenia, którą stwarza lawina pojazdów.
Możemy tylko minimalizować uciążliwości. Przyjęte rozwiązania projektowe to
czynią. Na ile było możliwe, rondo zostało odsunięte od zabudowy mieszkalnej;
przewidziane są ekranizujące pasy zieleni, które wytłumią i złagodzą hałas.
W opiniach mieszkańców podnoszona jest kwestia wzrostu zanieczyszczenia
środowiska w najbliższym sąsiedztwie ronda.
Według mojej opinii poziom zanieczyszczeń powinien spaść, ale jest to tylko moja
dywagacja bo żadne pomiary nie były prowadzone i ewentualnych przyszłych pomiarów nie
byłoby z czym porównać. Ronda o dużej średnicy - takie zostało zaprojektowane - oraz
zasada pierwszeństwa ruchu na rondzie spowoduje upłynnienie i spowolnienie ruchu.
Płynnie jadące pojazdy wydzielają mniej spalin niż pojazdy gwałtownie zmieniające
prędkości. Oczywiście będą sytuacje, że pojazdy wjeżdżające na rondo będą
musiały się zatrzymać. Ale przy obecnej organizacji ruchu też się zatrzymują.
Natomiast inną kwestią jest zanieczyszczenie środowiska w związku z przyrostem
ruchu i kierunku w jakim będzie się rozwijał.
Podnoszona jest kwestia budowy obwodnicy jako rozwiązania
zamiennego.
Inny problem rozwiązuje obwodnica, a inny rondo. To nie są
inwestycje wykluczające się wzajemnie, jak również nie rozwiązujące wymiennie swoich
problemów. Rondo rozwiązuje problem bezpieczeństwa ruchu wewnątrzmiejskiego przy
wzrastającej lawinowo liczbie pojazdów. Nikt nie jest w stanie zagwarantować, że po
wybudowaniu obwodnicy zmaleje w znaczącym stopniu ruch miejski. Nie znaczy to jednak, że
należy rezygnować z idei budowy obwodnicy. Korzystne dla
miasta byłoby wyprowadzenie transportu ciężarowego z Rokity.
Proszę jeszcze coś powiedzieć na temat
bezpieczeństwa pieszych .
Stwarzamy lepsze warunki dla pojazdów kołowych ale i dla
pieszych. Dla nas jest ważne, żeby mieszkańcy przechodząc przez nasze jezdnie czuli
się bezpiecznie. Przyjęte rozwiązania projektowe stwarzają o wiele lepsze warunki dla
pieszych niż jest to obecnie. Miejsca przejść jezdni będą dokładnie i jednoznacznie
poprowadzone z wysepkami po środku jezdni. Ściśle określony ruch pieszych
dyscyplinuje przechodniów.
A jak przedstawia się harmonogram prac?
Wykonawca, wyłoniony w przetargu, jeszcze w tym miesiącu zostanie przez nas wprowadzony
na budowę. Prace potrwają rok. Będą prowadzone etapami, żeby zmniejszyć do minimum
uciążliwość z powodu zamykania poszczególnych fragmentów dróg. Szczegółowy
harmonogram powinien dostarczyć już wykonawca.
Dziękuję za komentarze
W najbliższym czasie podamy szczegółowy harmonogram prac oraz plan organizacji ruchu
zastępczego. |
Serwis prasowy nr 33
20 pażdziernika 2000
Serwis prasowy nr 32
13 pażdziernika 2000
|