20 października 2000

RONDO
Do końca października zostanie przekazany wykonawcy plac budowy pod realizację inwestycji: ? Modernizacja skrzyżowania ulic Piłsudskiego, Dworcowa i Skłodowskiej?. O przygotowaniach do inwestycji informowaliśmy mieszkańców na bieżąco . W międzyczasie, na łamach prasy lokalnej, zaczęły pojawiać się opinie zaniepokojonych mieszkańców na temat proponowanego rozwiązania: ronda. By rozwiać obawy mieszkańców zwróciliśmy się do specjalistów z Dolnośląskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich o komentarz. Na nasze pytania odpowiadał inż. Edward Gilarski specjalista od dokumentacji.

Dlaczego rondo?
W ostatnich latach odnotowujemy lawinowy wzrost pojazdów na naszych drogach. Jest to nieproporcjonalnie wysokie w stosunku do naszych najśmielszych przewidywań planistycznych. Do tego nie została dostosowana żadna infrastruktura drogowa: miejska i poza miejska. Newralgicznym miejscem w Obornikach jest skrzyżowanie ulic Piłsudskiego, Dworcowej i Skłodowskiej. Stąd władze miasta chcąc problem rozwiązać zabiegały o to od dawna. Nie jest kwestią mody, żeby w każdym mieście zafundować sobie rondo ale chodzi o poprawienie bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego. Oba rodzaje ruchu mają wobec siebie sprzeczne interesy ale są na siebie skazane i muszą się wzajemnie tolerować. Rondo wymusza spowolnienie ruchu i eliminując jednocześnie gwałtowne hamowania.

A uciążliwość dla otoczenia?
Praktycznie nie ma możliwości ucieczki od zagrożenia, którą stwarza lawina pojazdów. Możemy tylko minimalizować uciążliwości. Przyjęte rozwiązania projektowe to czynią. Na ile było możliwe, rondo zostało odsunięte od zabudowy mieszkalnej; przewidziane są ekranizujące pasy zieleni, które wytłumią i złagodzą hałas.

W opiniach mieszkańców podnoszona jest kwestia wzrostu zanieczyszczenia środowiska w najbliższym sąsiedztwie ronda.
Według mojej opinii poziom zanieczyszczeń powinien spaść, ale jest to tylko moja dywagacja bo żadne pomiary nie były prowadzone i ewentualnych przyszłych pomiarów nie byłoby z czym porównać. Ronda o dużej średnicy - takie zostało zaprojektowane - oraz zasada pierwszeństwa ruchu na rondzie spowoduje upłynnienie i spowolnienie ruchu. Płynnie jadące pojazdy wydzielają mniej spalin niż pojazdy gwałtownie zmieniające prędkości. Oczywiście będą sytuacje, że pojazdy wjeżdżające na rondo będą musiały się zatrzymać. Ale przy obecnej organizacji ruchu też się zatrzymują.

Natomiast inną kwestią jest zanieczyszczenie środowiska w związku z przyrostem ruchu i kierunku w jakim będzie się rozwijał.

Podnoszona jest kwestia budowy obwodnicy jako rozwiązania zamiennego.
Inny problem rozwiązuje obwodnica, a inny rondo. To nie są inwestycje wykluczające się wzajemnie, jak również nie rozwiązujące wymiennie swoich problemów. Rondo rozwiązuje problem bezpieczeństwa ruchu wewnątrzmiejskiego przy wzrastającej lawinowo liczbie pojazdów. Nikt nie jest w stanie zagwarantować, że po wybudowaniu obwodnicy zmaleje w znaczącym stopniu ruch miejski. Nie znaczy to jednak, że należy rezygnować z idei budowy obwodnicy. Korzystne dla miasta byłoby wyprowadzenie transportu ciężarowego z Rokity.

Proszę jeszcze coś powiedzieć na temat bezpieczeństwa pieszych.
Stwarzamy lepsze warunki dla pojazdów kołowych ale i dla pieszych. Dla nas jest ważne, żeby mieszkańcy przechodząc przez nasze jezdnie czuli się bezpiecznie. Przyjęte rozwiązania projektowe stwarzają o wiele lepsze warunki dla pieszych niż jest to obecnie. Miejsca przejść jezdni będą dokładnie i jednoznacznie poprowadzone z wysepkami po środku jezdni. Ściśle określony ruch pieszych dyscyplinuje przechodniów.

A jak przedstawia się harmonogram prac?
Wykonawca, wyłoniony w przetargu, jeszcze w tym miesiącu zostanie przez nas wprowadzony na budowę. Prace potrwają rok. Będą prowadzone etapami, żeby zmniejszyć do minimum uciążliwość z powodu zamykania poszczególnych fragmentów dróg. Szczegółowy harmonogram powinien dostarczyć już wykonawca.

Dziękuję za komentarze
W najbliższym czasie podamy szczegółowy harmonogram prac oraz plan organizacji ruchu zastępczego.

 

Serwis prasowy nr 33
20  pażdziernika 2000

Serwis prasowy nr 32
13 pażdziernika 2000

 


rondo1.jpg (105582 bytes)

Projekt - modernizacja skrzyżowania ulic Piłsudskiego i Dworcowa.

Kolor różowy - nawierzchnia bitumiczna jezdni
Kolor niebieski - nawierzchnia z kostki kamiennej
Kolor żółty - chodniki i wysepki - kostka betonowa
Kolor jasny zielony - zieleń
niska
Kolor ciemny zielony - zieleń wysoka