Uchwała nr 0150/ XVI/ 119 / 04 Rady
Miejskiej w Obornikach Śl.
z dnia 5 lutego 2004r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych w Gminie Oborniki Śl. w 2004 roku.
Na podstawie art. 18.ust.2 pkt.15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
(Dz.U. z 2001r.Nr 142.poz 1591 z późniejszymi zmianami) w związku z art. 41
ust 1,ust 2 i ust.5 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002 r Nr 147 poz. 1231 z 2002r.z późniejszymi
zmianami ) Rada Miejska w Obornikach Śl. uchwala:
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2004 ROK.
WSTĘP
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi tworzy podstawy
systemu prawnego, na którym ma się opierać działalność władz lokalnych w zakresie
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz wyznacza zadania, które są
przedmiotem działania gminy. Sposób ich realizacji określa niniejszy program.
Diagnoza stanu problemów alkoholowych.
1/ Najnowsze badania wskazują, iż w opinii Polaków problemy alkoholowe należą do
trójki najważniejszych problemów naszej społeczności. Szczególnie dotkliwy jest
fakt, że 2% wszystkich mieszkańców to ludzie uzależnieni od alkoholu, 4% to ich
dzieci, a następne 4% do 6% to ich małżonkowie i inni dorośli członkowie rodziny.
Należy do tego dodać około 30% dorastających chłopców i 15% nastoletnich dziewcząt
- tyle upija się co najmniej raz w miesiącu. Przekładając krajowe dane statystyczne na
Gminę Oborniki Śląskie oznacza to ,że 12-15 % mieszkańców czyli ok. 2.180 członków
społeczności gminnej Obornik Śl. doznaje poważnych szkód związanych z nadużywaniem
alkoholu.
2/ W gminie funkcjonuje 54 punkty sprzedaży alkoholu, czyli jeden punkt przypada na
319 mieszkańców.
3/ Do szkół uczęszcza łącznie 2.515 uczniów.
4/ Z badań prowadzonych wśród dzieci i młodzieży z terenu naszej gminy wynika:
- odsetek pijących wzrasta z wiekiem ,
- znaczna część młodzieży zaczyna eksperymentować z alkoholem przed 12.rokiem
życia,
- najczęściej młodzież pije w swoich domach,
- udział dziewcząt wśród pijących jest podobny do chłopców,
- najczęstszym powodem sięgania młodzieży po alkohol jest brak umiejętności radzenia
sobie z trudnymi sytuacjami szkolnymi i rodzinnymi,
- w alkoholu młodzież szuka poprawy nastroju i zapomnienia o kłopotach ,
- brak skutecznej bariery dostępności dzieci i młodzieży do napojów alkoholowych.
Cele programu
§1
1.Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych ma na celu:
1/ Zmniejszenie ilości młodych osób spożywających alkohol.
2/ Zmniejszenie ilości nowych przypadków uzależnień.
3/ Zmniejszenie uszkodzeń zdrowia spowodowanych nadużywaniem alkoholu.
4/ Zmniejszenie śmiertelności i degradacji psychicznej osób uzależnionych.
5/ Zmniejszenie ilości i dolegliwości alkoholowych zaburzeń życia rodzinnego
(przemocy).
6/ Zmniejszenie rozmiarów naruszeń prawa na rynku alkoholowym.
7/ Promowanie postaw społecznych ważnych dla profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych.
8/ Wspieranie działalności środowisk wzajemnej pomocy oraz stowarzyszeń
prowadzących programy profilaktyczne i naprawcze.
9/ Tworzenie bazy materialnej, organizacyjnej i merytorycznej dla realizacji programu.
Zadania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
§ 2
1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób
uzależnionych od alkoholu poprzez:
1/ prowadzenie przez pełnomocnika Burmistrza ds. Uzależnień działalności
informacyjnej i konsultacji dla osób uzależnionych i ich rodzin,
2/ zapewnienie warunków działania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych,
3/ wspieranie środowisk wzajemnej pomocy osób uzależnionych i ich rodzin oraz osób
wychodzących z uzależnienia,
4/ tworzenie warunków do powstawania grup AA, AL.- ANON i innych,
5/ współpraca z Wojewódzkim Ośrodkiem Terapii Uzależnień i Współuzależnienia
we Wrocławiu ul. Korzeniowskiego, Szpitalem Leczenia Odwykowego w Czarnym Borze,
Poradnią Leczenia Uzależnień we Wrocławiu ul. Reymonta 9, Przychodnią
Specjalistyczną we Wrocławiu ul. Podwale 23, Policją, Szkołami, Radami Sołeckimi.
- Systematyczne podnoszenie kwalifikacji osób realizujących
zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy związane z
nadużywaniem alkoholu, pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony
przed przemocą w rodzinie poprzez:
1/ utworzenie Gminnego Ośrodka Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień,
2/ świadczenie pomocy prawnej dla uzależnionych, ich rodzin i ofiar przemocy w
rodzinie,
3/ świadczenie pomocy psychologicznej dla uzależnionych, ich rodzin i ofiar przemocy
w rodzinie.
- Organizowanie działalności edukacyjnej w zakresie profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych kierowanej do osób dorosłych i do młodzieży
poprzez
1/ organizowanie i prowadzenie na terenie szkół programów profilaktycznych dla
dzieci, młodzieży i rodziców z uwzględnieniem programów posiadających rekomendację
Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
2/ uruchomienie programu wczesnego rozpoznawania choroby alkoholowej i wczesnej
interwencji,
3/ zakup i dystrybucja materiałów informacyjno - edukacyjnych i sprzętu do
prowadzenia zajęć edukacyjnych i terapeutycznych,
4/ prowadzenie środowiskowych świetlic terapeutycznych realizujących programy
profilaktyczne,
5/ wspieranie działań społecznych w celu utworzenia lokalnej koalicji
trzeźwościowej propagującej trzeźwy styl życia,
6/ kontrola podmiotów gospodarczych prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.
Kontrola sprzedaży napojów alkoholowych
§ 3
1. Kontroli podlegają wszystkie podmioty gospodarcze prowadzące sprzedaż i podawanie
napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu i poza miejscem sprzedaży,
2. Kontrole przeprowadzają :
1/ upoważnieni przez Burmistrza pracownicy Urzędu Miejskiego,
2/ upoważnieni członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, po
okazaniu upoważnienia.
§ 4
- Kontrole, o których mowa w § 3 ust.1 obejmują:
1/ zgodność prowadzonej sprzedaży napojów alkoholowych z aktualnie ważnym
zezwoleniem (zezwoleniami),
2/ przestrzeganie warunków ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu
alkoholizmowi,
3/ przestrzeganie zasad i warunków sprzedaży napojów alkoholowych określonych w
uchwałach gminnych.
- Kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych przeprowadzane są co
najmniej przez dwie osoby, bez uprzedniego powiadomienia kontrolowanego.
- Osoby upoważnione do dokonywania kontroli mają prawo do :
1/ wstępu na teren nieruchomości, obiektu, lokalu lub ich części, gdzie prowadzona
jest sprzedaż napojów alkoholowych, w takich dniach i godzinach, w jakich prowadzona
jest ta działalność,
2/ żądania pisemnych lub ustnych wyjaśnień oraz okazania zezwoleń.
- Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego, osoby zastępującej
kontrolowanego lub przez niego zatrudnionej.
- Osoba kontrolowana obowiązana jest zapewnić warunki i środki niezbędne do sprawnego
przeprowadzenia kontroli.
- Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół, który wraz z wnioskami
niezwłocznie przekazuje się do organu wydającego zezwolenie.
- Protokół podpisują:
1/ w imieniu podmiotu kontrolowanego - osoba obecna przy kontroli,
2/ kontrolujący.
- Na podstawie wyników kontroli, organ wydający zezwolenia wzywa podmiot gospodarczy do
usunięcia stwierdzonych uchybień w wyznaczonym terminie, o ile nie są one podstawą do
cofnięcia zezwolenia, lub wszczęcia postępowania o cofnięcie zezwolenia lub podejmuje
inne działania przewidziane prawem.
§ 5
Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
w Obornikach Śl.
- Członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych -zwanej dalej Komisją
przysługuje wynagrodzenie za udział w pracy Komisji w wysokości określonej w ust. 2 .
- Ustala się diety członka Komisji w wysokości :
1/ przewodniczący Komisji -180 zł miesięcznie
2/ członek Komisji -130 zł miesięcznie
- Nieobecność na posiedzeniach Komisji przez cały miesiąc powoduje utratę prawa do
diety w pełnej wysokości.
- Nieobecność członka Komisji na posiedzeniu powoduje potrącenie 20% diety za każdą
nieobecność.
- Dieta nie przysługuje za miesiąc, w którym Komisja nie podejmowała żadnych
czynności lub nie odbyła posiedzenia.
- Wypłata diety następuje na podstawie protokołu potwierdzającego obecność lub
udział członka Komisji w jej pracach.
- Z tytułu dojazdu do miejsca wykonywania obowiązków członka Komisji nie przysługuje
zwrot kosztów.
§ 6
Sposób realizacji programu przedstawia harmonogram poszczególnych zadań stanowiący
załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 7
Plan wydatków określa załącznik 2 do niniejszej uchwały.
Przepisy końcowe
§ 8
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Obornik Śląskich.
§ 9
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Szczepan Antoszczyszyn
Przewodniczący Rady Miejskiej
SZCZEGÓŁOWY OPIS ZADAŃ Gminnego programu
profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na 2004 ROK - ZAŁĄCZNIK NR 1
Zadanie |
Realizacja
poprzez |
wykonawca |
adresat |
miejsce |
termin |
Koszty
zreal. |
Ograniczanie
dostępności do alkoholu. Zmniejszanie szkód wynikających z używania napojów
alkoholowych. |
Kontrole:
- miejsc sprzedaży napojów alkoholowych
- świetlic środowiskowych
|
Gminna Komisja
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
Świetlice środowiskowe,
sklepy |
Świetlice środowiskowe,
sklepy |
cały rok |
Diety-
11..990zł |
Opiniowanie wniosków o
wydanie koncesji na sprzedaż alkoholu |
Sklepy |
Urząd Miejski |
Przygotowanie dokumentacji
związanej z postępowaniem sądowym wraz z opinią biegłego oraz przeprowadzanie rozmów
z osobami uzależnionymi
Badanie biegłego |
Urząd Miejski Oborniki
Śl.
sklepy,
świetlice |
Urząd Miejski |
Zwiększenie
dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i ich
rodzin |
Motywacja i kierowanie do
leczenia, udzielanie wsparcia i pomocy psychologicznej osobom po zakończeniu terapii
odwykowej i ich rodzinom |
Psycholog specjalista ds.
osób uzależnionych i współuzależnienia |
Osoby z problemem w
rodzinie, osoby uzależnione, szukające pomocy ,młodzież szkolna |
Urząd Miejski |
cały rok |
Umowa zlecenie
15.120zł |
ZAŁĄCZNIK NR 2 |
|
|
Uzasadnienie wydatków
- dochodów |
|
|
I. WYDATKI |
Plan 2004 |
|
§ 3030 Różne wydatki na rzecz osób
fizycznych |
11 990,00 |
11990 |
Diety - Gminna Komisja
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych |
11 990,00 |
|
7 osób x 130 zł x 11 m-c
10.010zł |
|
|
1 osoba x 180 zł x 11 m-c
1.980 zł |
|
|
§ 4110 Składki na ubezpieczenia
społeczne 17,23% |
6.200,00 |
6200 |
Zlecenia: 35.904 zł x 17.23
% =6.186 zł |
|
|
§ 4120 Składki na Fundusz Pracy 2.45% |
|
|
35.904 zł x 2.45 % =880 zł |
900,00 |
900 |
§ 4210 Zakup materiałów i wyposażenia |
10 000,00 |
10 000 |
materiały biurowe,
wyposażenie świetlic |
7 000,00 |
|
środki czystości
(świetlice) |
1 000,00 |
|
produkty żywnościowe
(herbata, cukier) |
1 000,00 |
|
Testy do badań narkotyków |
1 000,00 |
|
§ 4270 Zakup usług remontowych |
7 000,00 |
7 000 |
§ 4300 Zakup usług pozostałych |
147.410,00 |
147 410 |
-opłaty eksploatacyjne
świetlice i ,Ośrodek profilaktyki |
9 000,00 |
|
-drukowanie ulotek |
1 000,00 |
|
Profilaktyka uzależnień w
szkołach: Programy profilaktyki I stopnia - szkoły podstawowe, gimnazja, L.O. Szkoła
Zawodowa, Prewencja Policji |
14.450,00 |
|
Dofinansowanie programów
organizowanych przez stowarzyszenia i inne orgzanizacje pozarządowe |
3.000,00 |
|
Organizacja imprez
abstynenckich: Luty meeting rocznicowy "można inaczej" oraz przegląd piosenki
abst |
4 000,00 |
|
Dofinansowanie wakacji
"wakacje na biwaku" |
6. 000,00 |
|
Szkolenia (pełnomocnik,
nauczyciele, pracownicy świetlic, sprzedawcy alkoholu) - warsztaty |
7.000,00 |
|
Badania alkoholików |
1. 700,00 |
|
|
|
|
umowy - zlecenia ogółem: |
98.260,00 |
|
Psycholog terapeuta (dla
ofiar przemocy) 600zł x 12 m-cy 7.200zł |
|
|
świetlice: |
|
|
- Golędzinów 16 godz. x 20
zł x 12 m-c 3.840zł |
|
|
- Morzęcin 20 godz. x 18 zł
x 12 m-c 4.320 zł x |
|
|
- Rościsławawice 24 godz. x
18 zł x 12 m-c 5.184 zł |
|
|
- Oborniki Śl. socjoterapia
( 2 osoby) 12 godz x 25 zł x 12 m-cy 3.600zł+ 3.600zł |
|
|
- Pęgów 16 godz. x 20 zł x
12 m-c 3.840 zł |
|
|
- Osolin 18 godz. x 18 zł x
12 m-cy 3.888 zł |
|
|
- Kowale 24 godz. x 18 zł x
12 m-c 5.184 zł |
|
|
- Kotowice 24 godz. x 18 zł
x 12 m-c 5.184 zł x |
|
|
- Uraz 24 godz. x 18 zł x 12
m-c 5.184 zł x |
|
|
-Paniowice 14.godz. x 18zł x
12 m-cy 3.024zł |
|
|
"Lider zdrowego stylu
życia" 12godz.x 18.zł x 12 m-c 2.592zł |
|
|
Grupa wsparcia - dla
uzależnionych 13 godz. x 30 zł x 12 m-c 4.680 zł |
|
|
Grupa wsparcia dla rodzin 13
godz. X 30 zł x 12 m-c 4.680 zł x |
|
|
Dyżury - pierwszy kontakt
(wywiady środowiskowe GKRPA, Sąd) |
|
|
600 zł / m-c x 12 m-cy 7.200
zł x |
|
|
Psycholog , punkt
profilaktyki 36 godz/ m-c x 35 x 12 m/cy 15 120zł |
|
|
Prawnik 24 godz. x 22zł x 12
m-cy 6.336zł |
|
|
Nadzór merytoryczny nad
działalnością świetlic, programów profilaktycznych realizowanych w szkołach - 10
świetlic |
|
|
- praca w terenie 600 zł |
|
|
inne usługi -
nieprzewidziane zlecenia 3.000zł x |
|
|
§ 4410 Podróże służbowe krajowe,
Policja - dofinansowanie (kontrole) |
1.500,00 |
1500 |
Ogółem: |
|
185 000 |
|