Profilaktyka uzależnień
24.4.2009
Biuro Pełnomocnika Burmistrza
ds. Zapobiegania Uzależnieniom
ul. Parkowa 9
55-120 Oborniki Śląskie
Konferencja
„Dziecko Krzywdzone, rodzina z problemem uzależnień”
Małgorzata Makarczuk - Kłos jako pierwsza przybliżyła temat: „Czego
boją się dorośli? Diagnozowanie przemocy wobec dziecka”
Osoby dorosłe często mają trudności w odbiorze informacji dotyczących
krzywdzenia dziecka. Między innymi takie jak:
- Lęk przed przyjęciem trudnych treści
- Wstyd
- Problemy z nazewnictwem intymnych części ciała
- Nieumiejętność prowadzenia rozmowy
- Problemy w dostosowaniu języka
Najczęstszą reakcją osób dorosłych na informację o przemocy jest:
- Pocieszanie
- Osłanianie
- Ucieczka (Zmiana tematu, bagatelizowanie)
- Racjonalizacja (jeśli np. wiedza o rodzicach dostarcza nam informacji, że
zajmują oni wysoką pozycję społeczną)
Natomiast rolą profesjonalistów w ujawnianiu sytuacji krzywdzenia jest:
DOSTRZEGANIE SYTUACJI KRZYWDZENIA: Zwrócenie uwagi na zmiany w wyglądzie i
funkcjonowaniu (Siniaki, zranienia, złamania, smutek, niepokój, agresja,
wycofanie).
INTERPRETOWANIE (NORMA, PATOLOGIA): Czyli potraktowanie sytuacji jako takiej, w
której dziecko potrzebuje pomocy, przejęcie osobistej odpowiedzialności.
Wstępna diagnoza ma na celu:
- Potwierdzenie lub odrzucenie podejrzenia o występowaniu przemocy wobec dziecka
- Ocenę stopnia zagrożenia bezpieczeństwa dziecka
- Ustalenie sytuacji w rodzinie dziecka
- Ocenę możliwości pomocy dziecku
Właściwa diagnoza składa się z rozpoznania stanu zdrowia, kondycji psychicznej,
umiejętności funkcjonowania w różnych rolach społecznych, sytuacji rodzinnej i
wpływu najbliższego otoczenia.
Do METOD DIAGNOSTYCZNYCH zalicza się:
Dzieci w wieku 3 - 5 lat - wykorzystujemy lalki, kukiełki, zabawki imitujążce
miejsca codziennego funkcjonowania.
Dzieci w wieku 6-7 lat - poza w/w technikami - rysunki: postaci ludzkiej,
rodziny, inne rysunki tematyczne.
Dzieci w wieku 8-12 lat - poza w/w technikami - użycie technik związanych z
pisaniem opowiadań, historyjek
Dzieci w wieku 13-18 lat - poza w/w technikami - pogłębiony wywiad
Oprócz tego przeprowadza się rozmowy zarówno z rodzicami, jak i z dzieckiem
krzywdzonym. Rozmowa z rodzicami służy ustaleniu sytuacji rodzinnej w
szczególności historii rodziny, relacji w rodzinie, rozwoju dziecka, sytuacji
społecznej rodziny. Natomiast podejmując rozmowę z dzieckiem dbamy o zapewnienie
bezpiecznego, intymnego miejsca oraz przygotowanie przedmiotów, które mogą być
wykorzystywane podczas rozmowy.
Powrót
do spisu treści...
|