EDUKACJA NAJLEPSZY START W PRZYSZŁOŚĆ W GMINIE OBORNIKI ŚLĄSKIE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Europejskiego Funduszu Społecznego
Gmina Oborniki Śląskie przystąpiła do
projektu systemowego p.n.:
„Edukacja najlepszy
start w przyszłość w Gminie Oborniki Śląskie”
finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach działania 9.1.2 PO KL,
Nr projektu:
WNP-POKL 09.01.02-02-220/10.
Projekt realizowany jest od dnia 01
września 2011 r. do 20 stycznia 2013 r. Uczestniczy
w nim 5 Szkół Podstawowych z terenu Gminy Oborniki Śląskie:
-
Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Osolinie
-
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Adama
Mickiewicza w Pęgowie
-
Szkoła Podstawowa nr 2 w Obornikach Śląskich
-
Szkoła Podstawowa im. Unii Europejskiej w Urazie
-
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 im. Jana Pawła II w Obornikach
Śl.
Cele
projektu:
1.
Głównym celem
projektu jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów z klas I –
III
w 5 szkołach podstawowych na terenie Gminy Oborniki Śląskie w
latach szkolnych 2011-2013.
2.
Cele szczegółowe:
1)
Zapewnienie każdemu dziecku realizującemu I etap edukacyjny w
szkole podstawowej
w gminie Oborniki Śl. oferty edukacyjno – profilaktycznej,
zgodnie z jego indywidualnymi potrzebami i możliwościami
edukacyjnymi i rozwojowymi;
2)
Zwiększenie stopnia i zakresu wykorzystania w szkołach
podstawowych w Gminie Oborniki Śląskie aktywizujących metod
nauczania;
3)
Zwiększanie motywacji uczniów do nauki.
Przed rozpoczęciem projektu wszystkie dzieci z klas I-III
zostały poddane diagnozie, na podstawie której określono grupę
docelową biorącą udział w Projekcie. Łącznie projektem została
objęta grupa 243 osób.
Zajęcia realizowane w projekcie uzupełniają
ofertę edukacyjną w szkole ponieważ, możliwości działań szkół w
obrębie indywidualizacji
nauczania w klasach I-III nie są wystarczające np.
szkolne zajęcia logopedyczne
obejmują
tylko 5% uczniów szkoły
(a z diagnozy
wynika, że potrzebuje jej 15% uczniów w tym do 60%
sześciolatków),
Zaburzenia o charakterze sensorycznym występują u około 30%
populacji dzieci w młodszym wieku szkolnym, a zaburzenia
dyslektyczne dotyczą do 15% populacji uczniowskiej naszej gminy
(podobnie - badania prof. Marty Bogdanowicz; Gdańsk –2006).
Z naszych analiz
jednoznacznie wynika, że potrzeby organizowania dodatkowych
zajęć wspierających indywidualizację
nauczania znacznie przewyższają możliwości
finansowe szkół.
Zajęcia wynikające z projektu wspomagają szkoły w udzielaniu
pomocy psychologiczno –pedagogicznej i zaspokajaniu
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz
rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia,
wynikających
z m.in.
a) z niedostosowania społecznego;
b) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
c) ze szczególnych uzdolnień;
d) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
e) z zaburzeń komunikacji językowej (zgodnie z treścią
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 17 listopada 2010 r.
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach,
szkołach i placówkach).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana
we współpracy z m.in.:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami
specjalistycznymi;
3) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami.
W ramach projektu sfinansowane są zajęcia dodatkowe, wpierające
indywidualizację procesu nauczania, których potrzeba realizacji
wynika bezpośrednio z przeprowadzonej diagnozy oraz doposażenie
bazy dydaktycznej w pomoce dydaktyczne i sprzęt
specjalistyczny niezbędny
do realizacji założeń procesu indywidualizacji nauczania w danej
szkole.
Dobór dzieci do uczestnictwa w projekcie
został dokonany w oparciu o przeprowadzoną przez wszystkie
szkoły diagnozy (przez zespół nauczycieli powołany w celu
zaspokajania indywidualnych potrzeb ucznia w obszarze edukacji i
wychowania, w którego skład weszli wychowawcy klas I-III oraz
pedagog szkolny).
Liczebność uczniów na zajęciach jest zgodna
z obowiązującymi regulacjami prawa oświatowego, i tak:
1.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia -
8 uczniów w grupie.
2.
Zajęcia dla dzieci
z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych –
8 uczniów w grupie.
3.
Zajęcia logopedyczne – 4
uczniów w grupie.
4.
Zajęcia socjoterapeutyczne - 10
uczniów w grupie.
5.
Zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i
pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji – 5 uczniów
w grupie.
6.
Zajęcia z gimnastyki korekcyjnej – 10 uczniów w grupie.
|